بورس کالا ترمز رشد قیمت آهن

بورس کالا ترمز رشد قیمت آهن
بورس کالا ترمز رشد قیمت آهن

آهن پرایس: براساس آمار موجود قیمت روزانه آهن آلات در روز گذشته تقریبا بدون تغییر بود و غالب شرکت‌ها مقاطع فولادی را با ثبات قیمت عرضه کردند. این در حالی است که بازار ناپایدار ارز در ابتدای روز شاهد افزایش قیمت دلار بود و در پایان روز به ‌تدریج کاهش یافته و وارد کانال قیمتی 30 هزار...

آهن پرایس: براساس آمار موجود قیمت روزانه آهن آلات در روز گذشته تقریبا بدون تغییر بود و غالب شرکت‌ها مقاطع فولادی را با ثبات قیمت عرضه کردند. این در حالی است که بازار ناپایدار ارز در ابتدای روز شاهد افزایش قیمت دلار بود و در پایان روز به ‌تدریج کاهش یافته و وارد کانال قیمتی 30 هزار تومان شد، به طوری که هر دلار آمریکا روز سه‌شنبه در بازار آزاد به قیمت 30 هزار و 770 تومان مبادله شد.

تحلیل روزانه بازار آهن

به گزارش آهن پرایس روز گذشته جوی نسبتا آرام در بازار آهن حاکم بود و برخلاف نرخ ارز نوسان چندانی در قیمت آهن مشاهده نشد و تنها معدودی از شرکت‌ها به اصلاح قیمت جزئی محصولات فولادی اقدام کردند.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: توقف رشد قیمت آهن آلات

مطابق آمار روز گذشته قیمت میلگرد در غالب شرکت‌ها ثابت اعلام شد اما چند شرکت نیز محصولات خود را با 100 الی 300 تومان کاهش قیمت عرضه کردند. قیمت نبشی و ناودانی نیز به طور عمده بدون تغییر قیمت عرضه شد و در این بخش هم اصلاح قیمت 300 تومانی در چند شرکت مشاهده شد. همچنین مانند سایر محصولات فولادی قیمت تیرآهن در بخش کیلوفروشی نیز بدون تغییر بود و تنها در بخش شاخه‌فروشی شاهد کاهش جزئی 10 هزار تومانی بودیم.

غالب شرکت‌ها قیمت پروفیل و انواع لوله مانیسمان، درزدار، داربستی و ... را بدون تغییر قیمت عرضه کردند و تنها چند شرکت کاهش 50 الی 100 تومانی داشتند. همچنین قیمت ورق گالوانیزه هم ثابت اعلام شد اما ورق سیاه مانند عمده محصولات فولادی تغییر قیمتی نداشت.

آنطور که در تالار صنعتی روز گذشته مشاهده شد قیمت شمش بلوم با نرخ کاهشی در بورس کالا به فروش رسید و به نظر می‌رسد رشد بازار آهن نیز به تأثیر از نرخ شمش توقف کرده است و  از روند افزایشی خود بازگشته و تقریبا بدون تغییر قیمت بود.

آنطور که از آمار برمی‌آید قیمت دلار همچنان در قیمت اهن الات بی‌تأثیر است و این دو بازار روندی متفاوت از یکدیگر در پیش گرفته‌اند. اما آنچه در این میان مورد بحث است عدم تقاضای مصرف است.

 بنا بر تحلیل‌های پیشین به دلیل کاهش نقدینگی و کاهش ساخت‌وساز در ایام سر سال، تقاضای مصرف نیز کاهش یافته است، از این رو نوسانات متعددی که در بازار رخ می‌دهد تحرک خاصی در تقاضا ایجاد نمی‌کند و همچنان با کاهش روبه‌رو است.

همچنین آخرین شنیده‌ها حاکی از آن است که مذاکرات برجام مجددا در روز پنجشنبه از سر گرفته خواهد شد. گویا علی باقری مذاکره‌کننده ارشد ایران طی تماسی با «انریکه مورا» هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک، زمان مذاکرات 4+1 را برای روز پنجشنبه تعیین کرده‌اند.

تأمین انرژی چالش فولادی‌ها

کاهش انرژی و گاز مصرفی صنایع فولادی علاوه‌بر اینکه این بخش‌ها را متضرر می‌کند، به‌طبع آسیب‌هایی نیز به کشور وارد خواهد شد. در همین زمینه مجتبی توانگر نماینده مردم تهران در حاشیه نمایشگاه ایران متافو اظهار کرد: قطعی گاز و کمبود نیرو این روزها برای فولادی‌ها به چالش مهمی تبدیل شده است.

وی ابراز کرد: از آنجایی که فولادسازان از توانایی مالی بالایی برخوردار هستند می‌توانند خود برای تأمین برق اقدام کرده و نیروگاه احداث کنند. البته باید دولت تضمین دهد که از این نیروگاه‌ها جز در زمینه تأمین برق فولادسازان استفاده نمی‌شود و به عبارتی دیگر منبع تأمین برق خانگی از شرکت‌ها جدا شود تا فولادی‌ها نگرانی و دغدغه‌ای در این زمینه نداشته باشند.

در همین رابطه مهرداد تولائیان معاون بهره‌برداری ذوب آهن اصفهان با ابراز نگرانی درباره کمبود انرژی اظهار کرد: کاهش انرژی مصرفی صنایع فولادی نشانگر کم اهمیت بودن این صنایع در کشور است و به عبارتی در تأمین سوخت مورد نیاز، این واحدها در اولویت قرار ندارند. اگرچه برنامه کاهش مصرف گاز به کارخانه‌ها ابلاغ شده اما برخی کارخانه‌ها نمی‌توانند مطابق این شیوه‌نامه‌ها تولیدات خود را کاهش دهند.

در همین زمینه تولائیان بیان کرد: براساس شیوه‌نامه ابلاغ شده باید مصرف گاز خود را 50 درصد کاهش دهیم اما این برای کارخانه ذوب آهن میسر نیست و در حال حاضر این میزان به 25 درصد کاهش یافته است که این با شرایط فنی کارخانه همخوانی ندارد. وی همچنین ابراز کرد به لحاظ جغرافیایی ذوب آهن دچار کمبود آب است و کمبود گاز و برق نیز تأثیرات منفی بر میزان تولیدات آن خواهد گذاشت.

تولائیان معتقد است: اعمال محدودیت مصرف انرژی برای کارخانه‌ها بیانگر کم‌اهمیت بودن این صنایع در کشور است. از همین رو برای جلوگیری از توقف کامل تولیدات ناگزیر محدودیت مصرف را در نیروگاه‌ها و کارگاه‌های نورد پیاده کرده‌ایم.

معاون بهره‌برداری ذوب آهن اصفهان، درباره محدودیت مصرف انرژی در این کارخانه اظهار کرد: با توجه به این کمبودها در تلاش هستیم که تولیدات استراتژیک و مهم از جمله تولید ریل دچار اختلال نشود اگرچه کاهش تولیدات به تبعیت از کاهش مصرف گاز، امری انکارناپذیر است.

وی در پایان ضمن ابراز نگرانی از اعمال محدویت مصرف انرژی افزود: از طرفی کارخانه در زمینه تأمین مواد اولیه خود از جمله سنگ آهن نیز با موانعی روبه‌رو است که در آینده ممکن است به مشکلاتی برای این کارخانه منجر شود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 2 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)