تاثیر بازار چین بر اقتصاد ایران

تاثیر بازار چین بر اقتصاد ایران
تاثیر بازار چین بر اقتصاد ایران

به تحلیل آهن پرایس در اخبار بازار آهن، بازار چین تاکنون دو جهت را دنبال کرده است؛ یکی قبل از تعطیلات طولانی مدت و دیگری بعد از آن. دو تعطیلی بلند مدت که یکی به مناسبت روز ملی چین از اول تا هفتم اکتبر می باشد و دیگری ...

به تحلیل آهن پرایس در اخبار بازار آهن، بازار چین تاکنون دو جهت را دنبال کرده است؛ یکی قبل از تعطیلات طولانی مدت و دیگری بعد از آن. دو تعطیلی بلند مدت که یکی به مناسبت روز ملی چین از اول تا هفتم اکتبر می باشد و دیگری تعطیلات عید شکوفه ها و سال نو چین که بین اواخر بهمن تا اوایل اسفند بر اساس تقویم قمری در گردش است. در این تعطیلات چینی ها زودتر به مرخصی رفته و بعضا دیرتر از اتمام تعطیلات، باز می گردند و همین امر بر روند بازار تجاری این کشور تاثیرگذار است و سبب برهم خوردن نظم اقتصادی سایر کشور ها نیز می شود چراکه کارشناسان چین را نه در آینده ی نزدیک بلکه فی الحال یکی از بزرگترین قطب های شناخته شده در جهان می دانند.

اگرچه برخی معتقدند جنگ تجاری آمریکا و چین به نفع ایران، اقتصاد داخلی و حتی وضعیت بازار آهن خواهد بود اما این طور نیست. شاید ما هیچگاه رابطه تجاری با آمریکا به طور مستقیم نداشته ایم اما با چین داشته و داریم و وقتی که بر روی فولاد و محصولات فولادی صادراتی از چین به آمریکا تعرفه وضع شده یا تعرفه ها افزایش پیدا می کند؛ چین تا حدودی می تواند قیمت های صادراتی خود را کاهش دهد و عوارض را تقبل نماید اما باید بدانیم که در تجارت جهانی امروز رقابت آنقدر شدید است که سود متعارف برای یک کالای تولیدی 10 تا 12 درصد است و دیگر سودهای کلان 20 تا 25 درصد دهه های 80 و 90 میلادی و اوایل هزاره سوم (2000 تا 2005 میلادی) مطرح و مقدور نیست. 

بنابراین زمانی که تعرفه ها و عوارض وارداتی در کشوری تصحیح و حتی چندین برابر سود می شود، باعث خواهد شد جهت و سمت و سوی آن کالای صادراتی به بازار هدف تغییر کند و به بازار هدف دیگری گسیل شود. درمورد فولاد هم چنین است، زمانی که فولاد چین قابلیت واردات به آمریکا را به جهت تعرفه سنگین وارداتی از دست می دهد جهت آن به سمت بازارهای جهانی تغییر می کند و چین به منظور حفظ سهم خود در بازارهای هدف حاضر است که دامپینگ نماید و محصولات خود همچون تیرآهن و ورق گالوانیزه را زیر قیمت بازار به فروش رساند اما به آمریکا نفروشد و این یک خطر بزرگ برای فولاد ایران است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (1)

  • مجید
    مجید1398/07/22 - 21:31 پاسخ

    ما از هر خطری که صنعت فولاد رو تهدید کنه استقبال مکنیم ، فولادی ها خیانتهای بزرگی رو در حق بازار داخل انجام دادند لعنت بر گرانفروشان .