تاثیر نرخ پایه بورس بر بازار فولاد

تاثیر نرخ پایه بورس بر بازار فولاد
تاثیر نرخ پایه بورس بر بازار فولاد

آهن پرایس: وزیر صنعت، معدن و تجارت روزگذشته در نشست ستاد تنظیم بازار، کارآیی بورس کالا در شرایط فعلی را زیرسوال برد و اظهار داشت که بورس در زمان صلح ابزار خوبی برای تنظیم بازار است، اما در شرایط خاص کنونی باید اقدامات دیگری در خصوص عرضه کالا در بورس ...

آهن پرایس: وزیر صنعت، معدن و تجارت روزگذشته در نشست ستاد تنظیم بازار، کارآیی بورس کالا در شرایط فعلی را زیرسوال برد و اظهار داشت که بورس در زمان صلح ابزار خوبی برای تنظیم بازار است، اما در شرایط خاص کنونی باید اقدامات دیگری در خصوص عرضه کالا در بورس انجام شود و لازم است که شرایط ویژه‌ای برای بورس کالا در حوزه‌های فولاد و پتروشیمی تنظیم شود. علیرضا رزم‌ حسینی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش عنوان کرد که قیمت‌های پایه تعیین‌ شده در بورس از جمله عواملی است که در هفته‌های اخیر موجب رشد قیمت فولاد شده است و باید در این قیمت‌ها تجدید نظر شود.

صحبت‌های کوتاه روز گذشته وزیر صمت در واقع ناظر بر این دو نکته است که نخست بورس کالا حداقل با شیوه فعلی مدیریت و نحوه انجام معاملات در آن، نتوانسته است سکان‌ دار بخش صنعت کشور را راضی کند و شاید او قصد دارد با رایزنی با همتای اقتصادی خود، تغییرات مهمی در بورس کالا ایجاد کند. بخش دوم صحبت‌های او نیز به بحثی باز می‌گردد که در روزهای اخیر در میان فعالان بازار فولاد درباره تاثیر قیمت‌های پایه بالای بورس کالا روی رشد نرخ محصولات فولادی در بازار آزاد در جریان است.

اما نکته مهم اینجاست که در چند هفته اخیر بورس کالا قیمت پایه محصولات فولادی را دقیقا بر مبنای نص صریح شیوه ‌نامه عرضه و تقاضای زنجیره فولاد تعیین کرده و اگر ایرادی هم به قیمت‌های پایه بورسی وارد است، این ایراد را باید متوجه شیوه‌ نامه دولت دانست که در آن پیش‌ بینی نشده که در صورت رشد شدید قیمت فولاد در بازارهای جهانی، چه راهی برای کنترل نرخ محصولات فولادی در بازار داخلی کشور وجود دارد.

امید اسماعیل ظفر، عضو هیات مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران نیز در واکنش به اظهارات اخیر وزیر صمت گفت: سهامداران بورس کالا، فولادسازان هستند و حتما گرانی‌های حاصل شده در بازار، از همین نهاد سرچشمه می‌ گیرد. در حال حاضر، در بازار فولاد هیچ جنسی مصرف نمی‌شود، اما به دلیل قیمت‌گذاری بر پایه دلار و نرخ‌های جهانی، قیمت پایه محصولات فولادی در بورس کالا رو به رشد گذاشته و تازمانی که وضع مالکیت انحصاری این شرکت مشخص نشود، اوضاع به همین صورت باقی خواهد ماند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (1)

  • علی م ج
    علی م ج1399/10/17 - 08:27 پاسخ

    اولا”کیفیت آهن ایران خیلی پایینترازروسیه واروپااست وفولادتوس2ژانویه2021هرتن میلگرد530$بوده است ولی همین میلگردبراداخل700$درتن درنظرمیگیرندبراچی داخل بیشتراست درضمن هرپیام به ضررآهن پرایس باشه منتشرنمیکنید