تاثیرات عرضه مواد اولیه در بورس

تاثیرات عرضه مواد اولیه در بورس
تاثیرات عرضه مواد اولیه در بورس

آهن پرایس : درحالی‌که قرار بود شیوه‌نامه فولادی وزارت صنعت، معدن و تجارت از اول آذر ماه اجرایی شود، اما همچنان بحث بر سر مواد مختلف این شیوه‌نامه میان بخش‌های مختلف زنجیره فولاد ادامه دارد. ورود به بورس‌کالا و تعیین قیمت در این بازار فارغ از ضرایب دستوری را امری مثبت تلقی می‌کند که...

آهن پرایس : درحالی‌که قرار بود شیوه‌نامه فولادی وزارت صنعت، معدن و تجارت از اول آذر ماه اجرایی شود، اما همچنان بحث بر سر مواد مختلف این شیوه‌نامه میان بخش‌های مختلف زنجیره فولاد ادامه دارد. ورود به بورس‌کالا و تعیین قیمت در این بازار فارغ از ضرایب دستوری را امری مثبت تلقی می‌کند که می‌تواند به توسعه متوازن در زنجیره منجر شود؛ اما بخش میانی زنجیره الزام عرضه کل محصول تولیدی در بورس‌کالا در عین کاهش قیمت پایه را به زیان واحدها دانسته و شائبه توزیع رانت را مطرح می‌کند.

بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، درخصوص شیوه‌نامه فولادی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: درحالی‌که این شیوه‌نامه نکات مثبتی دارد اما ایراداتی نیز به آن وارد است. طبیعتا تهیه‌کنندگان این شیوه‌نامه از ایرادات احتمالی که برخی مواد این شیوه‌نامه در آینده می‌تواند در بازار فولاد کشور رقم بزند بی‌خبر بوده‌اند. به این ترتیب بیان این ایرادات می‌تواند به مسئولان در تصمیم‌گیری بهتر کمک کند.

وی افزود: یکی از موارد مطرح شده در این شیوه‌نامه، برداشتن کف عرضه و الزام تمامی تولیدکنندگان به عرضه تمامی محصولات تولیدی خود در بورس کالا است. همانطور که مستحضرید، سالانه در کشور حدود ۲۰ میلیون تن شمش فولاد تولید می‌شود. این درحالی است که میزان نیاز سالانه بازار داخل به انواع میلگرد به‌عنوان پرکاربردترین مقاطع طویل فولادی در کشور به چیزی نزدیک به ۷ میلیون تن می‌رسد. درعین حال حدود ۵/ ۳ میلیون تن از انواع مقاطع طویل مورد نیاز بازار داخل توسط شرکت‌های بزرگی مانند ذوب آهن و فولاد خراسان تولید می‌شود که خود، تولیدکننده شمش فولادی نیز هستند و درواقع برای خرید مواد اولیه خطوط تولید در رقابت برای خرید شمش شرکت نمی‌کنند.

سبحانی ادامه داد : به این ترتیب تولیدکنندگان مقاطع فولادی کشور سالانه تنها به ۵/ ۳ میلیون تن شمش فولاد برای تامین نیاز بازار داخل نیاز دارند. الزام به عرضه تمامی شمش فولادی در کشور در بورس کالا برای تامین نیاز ۵/ ۳ میلیون تنی واحدهای نوردی جای تعجب دارد. اجرایی شدن این الزام باعث می‌شود که پس از این همواره شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس کالا با نرخ پایه معامله شود و هیچ رقابتی برای خرید وجود نداشته باشد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)