تداوم شیب نزولی قیمت آهن

تداوم شیب نزولی قیمت آهن

در روزهای پایانی تیرماه کاهش و ثبات نرخ روزانه آهن و فولاد هم در بازارهای جهانی و هم در بازار داخلی مشهود است و تقریبا به دلیل ضعف تقاضای مصرفی و سرمایه‌ای در پی عدم نقدینگی، با رکود بازار آهن مواجه هستیم.

آهن پرایس: نخستین روز پس از تعطیلات عیدغدیر تمایل بازار آهن و فولاد به کاهش قیمت‌ روز آهن آلات بسیار چشمگیر بود، به طوری که جز در چند شرکت، عمده مبادی فروش به کاهش نرخ محصولات خود اقدام کردند.

بازار ارز نیز پس از نوسان در کانال 32 هزار تومانی، سرانجام روز گذشته با کمی ریزش وارد کانال 31 هزار تومانی شد، به طوری که نرخ دلار در بازار آزاد روز گذشته حدود 31 هزار و 900 تومان معامله شد. از علل کاهش نرخ دلار در روز سه‌شنبه می‌توان به سفر پوتین رئیس جمهوری روسیه به ایران اشاره کرد.

تحلیل نوسانات بازار آهن

براساس آمار موجود بازار آهن روز گذشته نوسانات متعددی را تجربه کرد اما شیب این نوسانات بیشتر به کاهش قیمت‌ها متمایل بود به طوری که قیمت روز میلگرد با تداوم سیر نزولی روز گذشته نیز 100 الی 300 تومان کاهش داشت. نرخ میلگرد آجدار وزن استاندارد حدود 16 هزار و 500 تومان الی 17 هزار و 400 تومان برآورد شد، قیمت متوسط آن نیز حدود 16 هزار و 920 تومان برآورد شد که بیانگر کاهش 120 تومانی این محصول بود.

اما قیمت روز نبشی و ناودانی ایرانی همچنان ثبات داشت و برخی از مبادی نیز اعلام قیمت نکردند. قیمت روز تیرآهن نیز کماکان نوسانات متعددی را تجربه کرد به طوری که در بخش کیلوفروشی حدود 200 الی 400 تومان کاهش قیمت داشت و در بخش شاخه‌فروشی نیز علاوه‌بر کاهش 20 هزار تومانی در شاخه‌های پرمصرف سایز 14 الی 18، افزایش 30 الی 50 هزار تومانی هم مشهود بود.

انواع ورق گرم و سرد نیز با نوسانات متعددی همراه بود، به طوری که قیمت روز ورق سیاه با کاهش 200 الی 300 تومانی اعلام شد اما نرخ ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی تغییری نداشتند، همچنین قیمت روز پروفیل و انواع لوله‌های مانیسمان، داربستی، گازی و ... بدون تغییر بودند.

همانطور که از آمار برمی‌آید روزهای پایانی تیرماه نوسانات بازار حول محور کاهش و بعضا ثبات قیمت‌ها می‌چرخد و همچنان مهمترین چالش بازار نبود متقاضی مصرفی و سرمایه‌ای است.

براساس آمار روز گذشته حدود 116 هزار و 600 تن شمش بلوم در بورس عرضه شد که تقریبا همه این عرضه‌ها معامله شد. نرخ میانگین این محصول حدود 13 هزار و 700 تومان بود که حدود 2/5 درصد نسبت به عرضه پیشین کاهش قیمت داشت.

در ابتدای سال نرخ هر کیلوگرم شمش حدود 15 هزار و 17 تومان بود ولی در حال حاضر باوجود کمبود انرژی و افزایش هزینه‌های تولید و ... حدود 8/8 درصد کاهشی بوده است.

استقبالی که روز گذشته از عرضه شمش مشاهده شد موجب افزایش نسبی نرخ این محصول در مقایسه با نرخ صادراتی آن شد. به عبارتی در حال حاضر که بازارهای جهانی روی ریل نزولی قرار دارند، معاملات شمش در بورس کالا رونق خوبی داشت.

گفتنی است با توجه به نرخ بالای تورم در کشور، عدم ثبات نرخ دلار، کاهش عرضه و کمبود تولید و نیز برخلاف اوضاع کلی بازار که متقاضی چندانی مشاهده نمی‌شود، تولیدکنندگان از شمش عرضه شده روز گذشته با اینکه نرخ آن بالاتر از نرخ جهانی بود، استقبال کردند.

با این اوصاف می‌توان گفت شمش فولادی در بورس کالا توجهی به بازارهای جهانی ندارد و همچنان مورد تقاضای نودکاران است. گفتنی است با اینکه نرخ شمش صادراتی ایران در هفته جاری تقریبا بدون تغییر قیمت بود حدود 490 دلار معامله می‌شد اما همانطور که اشاره شد شمش بورس کالا کاهش قیمت داشت.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازار آهن در انتظار تقاضای مصرف

امروز نیز حدود 168 هزار و 244 تن محصول فولادی در بورس کالا عرضه می‌شود که شامل محصولاتی اعم از ناودانی، نبشی، میلگرد، تیرآهن، ورق سرد و ورق قلع‌اندود است.

با توجه به شرایط موجود به نظر می‌رسد عرضه میلگرد امروز تقاضای چشمگیری نداشته باشد، اما تیرآهن ذوب آهن اصفهان احتمال دارد با توجه به بازارسازی‌هایی که در یکی دوهفته گذشته شاهد آن بودیم، رقابت خوبی داشته باشد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)