تصمیمات وزارت صمت بر بازار فولاد

تصمیمات وزارت صمت بر بازار فولاد
تصمیمات وزارت صمت بر بازار فولاد

بنابر گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، روز گذشته خبری در خصوص قیمت گذاری دستوری فولاد توسط وزارت صمت در فضای مجازی منتشر شد که به موجب آن از این پس قیمت پایه برای شمش فولاد ۶۰ تا ۷۵ درصد قیمت جهانی(fob) خلیج فارس، تعیین شده...

بنابر  گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، روز گذشته خبری در خصوص قیمت گذاری دستوری فولاد توسط وزارت صمت در فضای مجازی منتشر شد که به موجب آن از این پس قیمت پایه برای شمش فولاد ۶۰ تا ۷۵ درصد قیمت جهانی(fob) خلیج فارس، تعیین شده و سقف قیمت برای معاملات در بورس کالا نیز محدود خواهد شد اگرچه صحت و سقم این خبر هنوز مشخص نیست اما واکنش تند رییس سازمان بورس نشان دهنده اهمیت آن در روند بازار دارد.

 موضوعی که اعتراض کارشناسان  این حوزه را نیز به دنبال داشته به گونه ای که فعالان این حوزه از قیمت گذاری دستوری به عنوان عاملی در ایجاد رانت و بازار سیاه یاد کرده و معتقدند تجربه نشان داده حضور دولت در بازار و قیمت گذاری محصولات همواره تبعات منفی زیادی را برای تولید و بازار رقم زده است. در این خصوص همایون دارابی کارشناسان بازارسرمایه گفت : اجرای این مصوبه تبعات منفی زیادی به همراه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه قیمت گذاری دستوری برای فولاد به توسعه فساد در جامعه می انجامد، افزود: این امر ضررهای سنگینی برای آینده صنعت فولاد در زمینه صادرات و توسعه این محصول در پی دارد. این کارشناس بازارسرمایه با تاکید بر اینکه اجرای این مصوبه آسیب های فراوانی را در پی خواهد داشت، ادامه داد: وقتی کالایی وارد بورس می شود نباید برای آن قیمت گذاری انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: بورس محلی است که قیمت ها در آن به صورت آزادانه و براساس عرضه و تقاضا تعیین می شوند بنابراین قیمت گذاری دستوری در این بازار به معنای زیر سوال بردن بورس است.

دارابی با تاکید بر اینکه تمایلی برای قیمت گذاری فولاد در بورس از سوی تولید و مصرف وجود ندارد، ادامه داد: اجرای مصوبه اخیر وزارت صمت آسیب های جدی برای صنعت فولاد و تشدید رانت خواری را در پی خواهد داشت.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)