تضاد عوامل مؤثر در بازار آهن

تضاد عوامل مؤثر در بازار آهن

بازار آهن و فولاد در شرایطی قرار دارد که نوسان پایداری ندارد و به طور سینوسی شاهد کاهش و افزایش قیمت‌ها هستیم. بنابراین بازار درحال حاضر تحت تأثیر دو سیگنال مهم کاهش نرخ شمش صادراتی و حمایت وزارت صمت از بازار فولاد و همچنین افزایش نرخ دلار قرار دارد و باید دید نخستین روز هفته با چه نوساناتی آغاز خواهد شد.

آهن پرایس: در طول هفته گذشته بازار آهن و فولاد روندی کاهشی داشت که نزول قیمت دلار نیز این امر را تقویت می‌کرد، اما در آخرین روز هفته شاهد افزایش 100 الی 200 تومانی در برخی مبادی فروش بودیم، اگرچه کماکان فضای غالب بازار به ثبات و کاهش قیمت روز آهن آلات تمایل داشت.

بازار ارز نیز پس از طی نوسانات متعدد و نزول قیمت دلار به کانال 30 هزار تومانی در وسط هفته، با انتشار خبر عدم احیای مذاکرات برجام مجددا روندی افزایشی در پیش گرفت و به کانال 32 هزار تومانی بازگشت. پایان روز پنجشنبه نیز هر دلار در بازار آزاد 32 هزار و 50 تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه بازار آهن

با وجود تداوم کاهش قیمت‌ها در بازار آهن روز پنجشنبه برخی مبادی فروش به افزایش قیمت‌ها اقدام کردند به طوری که نرخ روز میلگرد آجدار در تعدادی از شرکت‌ها حدود 100 الی 300 تومان افزایش یافت، برخی از شرکت‌ها هم همچنان کاهشی و ثابت بودند.

گفتنی است طبق آمار در یک ماه گذشته نرخ میلگرد آجدار سایز 14 از 17 هزار و 878 تومان به 17 هزار و 633 تومان کاهش یافته است که این رقم معادل 1/4 درصد و 245 تومان است.

نرخ روز نبشی و ناودانی ایرانی نیز تقریبا در غالب مبادی فروش بدون تغییر قیمت بود. در یک ماه گذشته نرخ نبشی روندی معکوس داشته و از 18 هزار و 664 تومان به 18 هزار و 974 تومان افزایش یافته است؛ این رقم معادل 1/5 درصد برآورد شده که حدود 283 تومان است.

قیمت پروفیل و انواع لوله‌های گازی، صنعتی و داربستی در عمده شرکت‌ها ثابت اعلام شدند اما شرکت پروفیل یاران حدود 400 تومان کاهش قیمت داشت. پروفیل ضخامت 2 در یک ماه گذشته مانند سایر محصولات فولادی سیری نزولی داشت، به طوری که از 25 هزار و 200 تومان به 23 هزار و 775 تومان رسید که این رقم معادل 5/6 درصد و چیزی حدود هزار و 425 تومان است.

همچنین قیمت روز تیرآهن نیز در غالب شرکت‌های کیلوفروشی ثبات داشت اما در بخش شاخه‌فروشی افزایش قیمت 30 الی 70 هزار تومانی مشهود بود. گفتنی است تیرآهن نیز در بازه یک ماه گذشته نوسانات متعددی را تجربه کرد اما به طور کلی فزایشی بود، به این صورت که تیرآهن 14 در هر کیلو از 17 هزار و 917 به 17 هزار و 950 تومان رسیده است که حدود 33 تومان برآورد شده است.

همانطور که گفته شد روز پنجشنبه شاهد نوسانات جزئی افزایشی بودیم که در بررسی علل آن می‌توان به انتشار اخباری مبنی بر حمایت وزارت صمت از بازار آهن و فولاد اشاره کرد، همچنین ناموفق بودن احیای مذاکرات برجامی نیز خود مزید بر علت بود تا نرخ دلار مجددا افزایشی شده و در بازار آهن و فولاد نیز تأثیر بگذارد.

از طرفی دیگر نوردسازان بر این عقیده‌اند که بازار کف‌سازی کرده و بیش از این قیمت‌ها کاهش نمی‌یابند از همین رو به افزایش حدود 100 الی 200 تومانی محصولات خود اقدام کردند و در نهایت هم فروش بسته شد.

طبق اخبار موجود نرخ پایه شمش فولادی صادراتی برای هفته جاری حدود 541 دلار در نظر گرفته شده است که نمی‌تواند اساس تعیین نرخ شمش در بورس کالا قرار بگیرد. با این اوصاف می‌توان گفت اگر در زمینه فرمول فعلی ستاد تنظیم بازار تغییری ایجاد نشود مکن است نرخ پایه شمش بلوم در بورس حدود 520 دلار در نظر گرفته شود که نشان از روندی نزولی است.

از طرفی دیگر عملی شدن تصمیمات وزارت صمت مبنی بر حمایت از فولادسازان و جلوگیری از ریزش قیمت‌ها، عمل دیگری است که روند بازار داخلی را طی هفته جاری تعیین می‌کنند. با این حال اجرایی شدن حمایت وزارت صمت از فولادسازان و افزایش قیمت دلار، سیگنال ترس و اضطراب را به بازار مخابره خواهد کرد که ممکن است رشد نسبی تقاضای سرمایه‌ای و تقویت تقاضا در بورس کالا و عرضه‌های هفته جاری را در پی داشته باشد.

با این حال با توجه به پالس‌های متضاد قیمت‌های جهانی و صادراتی با اوضاع بازار داخلی آهن، ممکن است متقاضی سرمایه‌ای را دچار شک و تردید کند.

حال بر اساس آنچه گفته شد نرخ میلگرد در هفته جاری باید مطابق با اصول فعلی تعیین قیمت محصولات فولادی انجام شود، به این صورت که قیمت میلگرد آجدار باید رقمی حدود 15 هزار و 950 تومان تعیین شود. همچنین نرخ پایه شمش بلوم در بورس کالا نیز براساس نرخ شمش صادراتی 517 دلاری، رقمی حدود 12 هزار و 500 تومان خواهد بود که که بیانگر کاهش 530 تومانی شمش در عرضه هفته جاری است.

با این حساب اگر آنچه گفته شد عملی شود، یعنی شمش 12 هزار و 500 تومان تعیین قیمت شود، قیمت روز میلگرد آجدار ممکن است باز هم کاهش پیدا کند اگرچه این جریان به میزان استقبال خریداران شمش بستگی دارد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: حمایت صمت از بازار آهن و فولاد

از سوی دیگر بنابر اخبار موجود، با حمایت وزارت صمت از فولادسازان با لغو الزام عرضه محصولات برخی محصولات در بورس و برخی فاکتورهای دیگر و همچنین رشد مجدد نرخ دلار، شرکت‌ها علاوه‌بر افزایش قیمت آهن آلات نجشنبه گذشته فروش خود را بستند.

با وجود آنچه بیان شد آیا تعیین نرخ فولاد براساس فاکتورهای فعلی روندی رو به جلو و اشتباه محسوب می‌شود یا زمینه‌ای برای افزایش مجدد قیمت محصولات فولادی با اتکا به حمایت‌های وزارت صمت خواهد بود که به افزایش تقاضای سرمایه‌ای و روند معکوس با بازارهای جهانی منجر خواهد شد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 3 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (1)

  • محمودی
    محمودی1401/04/12 - 06:40 پاسخ

    مملکتی که اقتصادش به توافق و برجام بسته باشه رو باید آتیش زد