تغییر شرایط صادرات مواد اولیه

تغییر شرایط صادرات مواد اولیه
تغییر شرایط صادرات مواد اولیه

با توجه به اهمیت مقوله صادرات و مواد اولیه که در مطالب گذشته نیز به آن پرداخته شد، سخنگوی ستاد تنظیم بازار و مدیر کل دفتر برنامه ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار اظهار داشت که: فرمول قیمت‌گذاری شمش فولادی...

با توجه به اهمیت مقوله صادرات و مواد اولیه که در مطالب گذشته به آن پرداخته شد، سخنگوی ستاد تنظیم بازار و مدیر کل دفتر برنامه ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار اظهار داشت که: فرمول قیمت‌گذاری شمش فولادی با هدف عرضه حداکثری شمش در بورس کالا و همچنین کاهش قیمت، تدوین می‌ گردد.
نرخ پایه اعلامی برای شمش فولادی یعنی "بیلت و بلوم" از سوی معاونت امور معادن و صنایع معدنی به بورس، طبق فرمول جاری حدود 3150 تومان بوده و حداکثر نرخ نهایی معامله شده در بورس نیز بیش از 4400 تومان اعلام گشته که همین امر سبب عدم عرضه مکفی شمش، بروز رقابت غیرمتعارف و افزایش تقاضا در بورس کالا شده است.
البته قیمت پایه شمش فولادی بر اساس فرمول پیشنهادی حدود 3850 تومان و در صورت اعمال حداکثری سقف رقابت مجاز، پایین تر از نرخ‌های معاملاتی پایانی فعلی خواهد بود که همین امر موجب عرضه حداکثری و جلوگیری از بازارسازی و بروز رانت برای حلقه های بعدی خواهد شد. لذا تصمیم بر آن شد معاونت امور معادن و صنایع معدنی فرمول پیشنهادی برای قیمت گذاری را با لحاظ این نکته که عرضه حداکثری اتفاق بیفتد، ارائه دهد.
این مقام مسئول تاکید کرد: این اقدام پس از بررسی نیازسنجی و امکان سنجی مربوطه در خصوص میزان عرضه و تقاضای "اسلب" در صنایع بالادستی و پایین دستی و تعیین ضوابط عرضه در بورس کالا یا خارج از بورس کالا به گونه‌ای که موجب سفته‌بازی نگردد و به تولید کنندگان ورق یا زنجیره بعدی لوله و پروفیل تحویل گردد، صورت می‌گیرد و پیش بینی شده است که فرمول پیشنهادی در کمیته تخصصی فولاد نیز به تصویب برسد.

کلامی در خصوص وضعیت صادرات این کالا نیز توضیحاتی ارائه کرد و گفت: بر این اساس صادرات اسلب از این تاریخ فقط در صورت تامین نیازهای داخلی (داخل یا خارج از بورس کالا) به گونه‌ای که کمبودی در تولید و عرضه انواع ورق مطابق با نیاز داخلی به مصرف کننده نهایی یا تامین کننده زنجیره بروز ننماید، منوط به مجوز معاونت امور معادن و صنایع خواهد بود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (4)

  • ناامید
    ناامید 1398/11/12 - 23:20 پاسخ

    شتر در خواب بیند پنبه دانه .....منتظر میمانیم .

  • سهراب
    سهراب1398/11/11 - 23:21 پاسخ

    از چه تاریخی اجرا میشه

  • سامان
    سامان 1398/11/10 - 19:34 پاسخ

    از این که مسولین به فکر ما هستن نهایت تشکر و قدردانی رو داریم به امید خدا آهن که کلیوی 20 هزار تومن

  • محسن
    محسن1398/11/10 - 11:36 پاسخ

    از جه تاریخی اجرایی میشه؟