تقابل بازار آهن با بازار ارز

تقابل بازار آهن با بازار ارز
تقابل بازار آهن با بازار ارز

آهن پرایس: نخستین روز هفته با افزایش نسبی قیمت روز آهن آلات آغاز شد، البته این افزایش در همه مقاطع فولادی رخ نداد و بیشتر در قیمت میلگردآجدار، نبشی و ورق سیاه رشد قیمت مشاهده شد. در این میان بازار ارز در روز گذشته...

آهن پرایس: نخستین روز هفته با افزایش نسبی قیمت روز آهن آلات آغاز شد، البته این افزایش در همه مقاطع فولادی رخ نداد و بیشتر در قیمت میلگردآجدار، نبشی و ورق سیاه رشد قیمت مشاهده شد.

در این میان بازار ارز در روز گذشته با کاهش مداوم قیمت دلار با شکست کانال مقاومتی 27 هزار تومانی، عقبگرد کرده و وارد کانال قیمتی 26 هزار تومانی شد. به طوری که در بازار آزاد هر دلار آمریکا در پایان روز به قیمت 26 هزار و 650 تومان  به فروش رسید.

تحلیل روزانه قیمت آهن

مطابق آمار موجود آنچه از مجموعه قیمت اهن الات در بازار اهن برآورد می‌شود، تمایل بسیاری از آهن‌فروشی‌ها به افزایش قیمت‌ها مشهود است، اگرچه همچنان برخی مقاطع فولادی همچنان با ثبات قیمت عرضه می‌شوند ولی درکل تحرکات افزایشی در این مبادی رو به رشد است.

به عنوان مثال غالب فروشندگان در روز گذشته قیمت روز میلگرد آجدار را حدود 50 الی 350 تومان افزایش دادند اما کمابیش در برخی شرکت‌ها ثبات قیمت نیز مشاهده شد.

نوسانات متعددی در قیمت روز تیراهن مشاهده شد به این صورت که در بخش کیلوفروشی در کنار ثبات قیمت، افزایش 50 الی 200 تومانی نیز رؤیت شد، اما قیمت تیرآهن شاخه‌ای به ویژه در شاخه‌های پرفروش ذوب آهن اصفهان قیمت‌ها حدود 10 الی 20 هزار تومان کاهش داشتند.

قیمت نبشی و ناودانی نیز به تبعیت از جو غالب بازار، میل به افزایش داشت به طوری که حدود 50 الی 300 تومان افزایش قیمت در این محصولات مشاهده شد اگرچه برخی مبادی فروش ثبات قیمت داشتند و برخی دیگر نیز حدود 100 الی 200 تومان قیمت‌ها را کاهش دادند.

اما قیمت لوله مانیسمان، داربستی، صنعتی و قیمت روز پروفیل در بیشتر شرکت‌ها ثابت و بدون تغییر بود ولی کاهش قیمت 100 تومانی نیز در یک شرکت مشهود بود. قیمت ورق گاولانیزه نیز تقریبا ثابت و بدون تغییر قیمت بود اما قیمت ورق سیاه با افزایش 100 الی 200 تومانی عرضه شد.

در هفته گذشته میزان معاملات شمش در بورس کالا نوسانات افزایشی قیمت مقاطع را رقم زد به طوری که عرضه‌کنندگان با الگو برداری از نحوه عرضه شمش، مقاطع فولادی را بورس کالا عرضه کردند که تا حدودی هم قیمت‌ محصولات به ویژه نرخ میلگرد را به سمت جلو حرکت داد.

 اما در این میان برخی وجود برخی موانع از امکان افزایش ناگهانی قیمت‌ها جلوگیری می‌کند و آنچه در نهایت اتفاق می‌افتد رشد تدریجی و پلکانی قیمت‌ها است که به طور مختصر بازار را از آن حالت رکود عمیق و خمودگی دور کرد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: تمایل آهن فروشان به رشد قیمت‌ها

گفتنی است بازار آهن و بازار ارز در حال حاضر در مسیری کاملا معکوس قرار گرفته‌اند و در این ایام هر یک به تأثیر از عوامل مختلف روندی مجزا سپری می‌کنند بدین صورت که نرخ دلار به طور روزانه با دریافت سیگنال‌های مثبت از مذاکرات وین درحال نزول است و بازار آهن نیز متأثر از معاملات بورس کالا میل به افزایش قیمت دارد.

یکی از مهمترین مسائلی که مانع از رشد قیمت مقاطع فولادی است، مذاکرات وین است ولی با وجود این اهن‌فروشان برای افزیش قیمت‌ها دست از تلاش برنمی‌دارند اگرچه ممکن است تقاضای اهن متناسب با میزان عرضه نباشد و انتظار برای مشخص شدن نتایج مذاکرات برجام و همچنین کمبود نقدینگی مانع از خرید اهن الات شود.

به گزارش آهن پرایس، قابل ذکر است که با توجه به رفع محدودیت‌های صادرات شمش و افزایش قیمت آن، به‌تبع میزان معاملات این محصول در بورس کالا نیز با استقبال مواجه می‌شود اما این به معنی استقبال و امکان افزایش قیمت مقاطع فولادی نیست ولی به نظر می‌رسد بازار داخلی آهن و فولاد در اساس ظرفیت رشد قیمت را دارد. البته همه این معادلات ممکن است با دستیابی به توافقات قطعی به هم بریزد و گویا فعلا چاره‌ای جز انتظار نیست.

روز گذشته با انتشار خبری مبنی بر لغو برخی تحریم‌های غیرنظامی برنامه هسته‌ای، کثر بازارهای مالی به ویژه بازار ارز تحت تأثیر هیجانات مثبت ین خبر حدود هزار تومان عقبگرد کرد.

در همین زمینه وزیر امور خارجه ایران حسین امیرعبداللهیان به دستیابی به برخی توافقات اشاره کرد اما جزئیاتی در این زمینه ذکر نکرد. وی هدف اصلی مذاکرات را دریافت تضمین ملموس برای پایبندی طرف‌های غربی به تعهداتشان با حفظ خطوط قرمز کشورمان دانست.

وی همچنین بیان کرد که ما خواستار ثابت کردن حسن نیت آمریکا در عمل هستیم که نتایج آن به طور ملموس و واقعی باشد اینکه صرفا توافق محدودی روی کاغذ حاصل شود اتفاق خوبی است اما ما چیزی بیش از این می‌خواهیم و کافی نیست.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)