تنظیم قیمت ها با عرضه و تقاضا

تنظیم قیمت ها با عرضه و تقاضا
تنظیم قیمت ها با عرضه و تقاضا

بسیاری از اقتصاد دانان و تحلیلگران بازار بر این باورند که یکی از اصلی ترین راه حل های مشکلات اقتصادی کشور ایجاد اقتصاد آزاد و بهره گیری از آن است. در این اقتصاد قیمت ها توسط عرضه و تقاضا و عوامل بازار تعیین می شود و به همین دلیل تولیدکنندگان برای ارتقای کیفی محصولاتشان و افزایش قدرت رقابت در بازار تلاش می کنند و ...

بسیاری از اقتصاد دانان و تحلیلگران بازار بر این باورند که یکی از اصلی ترین راه حل های مشکلات اقتصادی کشور ایجاد اقتصاد آزاد و بهره گیری از آن است. در این اقتصاد قیمت ها توسط عرضه و تقاضا و عوامل بازار تعیین می شود و به همین دلیل تولیدکنندگان برای ارتقای کیفی محصولاتشان و افزایش قدرت رقابت در بازار تلاش می کنند و همین مساله به بهبود کیفی محصولات و کاهش قیمت آنها کمک می کند. شایان ذکر است در چنین شرایطی اقتصاد بسیار شفاف عمل می کند و این مساله به ارتقای راندمان آن کمک می کند. اگر با بخش خصوصی در رابطه با مشکلات آنها در حوزه تولید و صادرات صحبت کنیم، تقریبا در یک نکته اتفاق نظر وجود دارد و آن هم عدم دخالت دولت در بازار است. اتفاقی که در صورت تحقق می تواند ضمن جلوگیری از ایجاد رانت، شرایط را به سمت کیفی سازی پیش ببرد.

ایزد پناه مدیرعامل شرکت هفت الماس، در رابطه با مشکلات صنعت فولاد به خبرنگاران آهن پرایس می گوید: بر اساس اصل 46 و 47 قانون اساسی هر کس مالک حاصل کسب و کار خویش است و هیچ کس نمی تواند به عنوان مالکیت نسبت به کسب و کار خود امکان کسب و کار را از دیگری سلب کند، اما امروز با توجه به قیمت گذاری ستاد تنظیم بازار در بخش فولاد این اصول اولیه زیر سوال رفته است. وی می افزاید: در یک بازار سالم باید قیمت ها واقعی و براساس عرضه و تقاضا تعیین شود و از طرفی برای خریدار و فروشنده شفاف باشد. همچنین مالک باید حق فروش کالایی را که نسبت به آن مالکیت دارد، داشته باشد اما این شرایط در بازار فولاد حکم فرما نیست. متاسفانه هم اکنون علاوه بر انحصارگرایی در بخش فروش، همین انحصار را در بخش خریداران هم شاهد هستیم و همه نمی توانند به هر میزان خرید کنند.
متاسفانه این وضعیت ضمن سرکوب تقاضا باعث شده تا فضا به سمت کوپنی کردن پیش برود، به گونه ای که امروز شاهد خرید و فروش این کوپن ها در بازار فولاد هستیم که قطعا باعث ایجاد فساد و سرکوب تولید می شود. 

نکته مهم دیگر اینکه باید از ابزارهای لازم مانند چک، اعتبار اسنادی و... در بازار استفاده شود. اینکه صرفا براساس پیش فروش و به صورت نقد اتفاق بیفتد، به بازار آسیب می زند و متاسفانه ما در حال حاضر حتی چیزی به نام اوراق بهادار یا ابزار مشتقه در صنعت فولاد نداریم.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)