توجه به اسلب در سایه کمبود ورق

توجه به اسلب در سایه کمبود ورق
توجه به اسلب در سایه کمبود ورق

معاملات اسلب از سال 97 از رینگ معاملاتی بورس خارج شد و قرار بر این شد تا این معامله میان خریدار و فروشنده انجام شود. همین موضوع نیز زمینه کاهش شفافیت معاملات اسلب را فراهم کرد، چراکه در روند فروش یک محصول خارج از بورس کالا...

معاملات اسلب از سال 97 از رینگ معاملاتی بورس خارج شد و قرار بر این شد تا این معامله میان خریدار و فروشنده انجام شود. همین موضوع نیز زمینه کاهش شفافیت معاملات اسلب را فراهم کرد، چراکه در روند فروش یک محصول خارج از بورس کالا امکان پیگیری معاملات به طور کامل ممکن نیست. حال در چند ماه گذشته و با تشدید کمبود ورق فولادی در بازار داخلی، معاملات اسلب مورد توجه قرار گرفته است. در سایه کمبود ورق فولادی قیمت این محصول رشد بی سابقه ای را پشت سر گذاشته است؛ بنابراین ستاد تنظیم بازار اقدام به تعیین کف عرضه برای تولیدکنندگان اسلب و الزام به معامله در رینگ معاملاتی بورس کالا کرده است تا بدین ترتیب زمینه افزایش تولید ورق فولادی فراهم شود. گفتنی است تولید کنندگان ورق هم در ادامه، ملزم به عرضه ورق تولیدی خود در بورس کالا خواهند شد.

با این وجود، عرضه اسلب در بورس کالا با استقبال تولیدگنندگان ورق همراه نبود به این صورت که بسیاری از عرضه ها خریدار نداشتند. در ادامه بسیاری از فعالان این حوزه با استناد به نبود تقاضا برای خرید اسلب، خواستار بازگشت خرید و فروش این محصول به روند قبلی از بورس کالا شدند. دلایل متعددی برای نبود تقاضا برای خرید اسلب از بورس کالا بیان می شود. از جمله اینکه اغلب واحدهای خریدار اسلب از نقدینگی کافی برای خرید اسلب برخوردار نیستند به همین دلیل واحد های یاد شده اغلب در قالب حق العمل کاری فعالیت می کنند. به این صورت که شرکت واسطه ای مواد اولیه را از تولیدکنندگان اسلب خریداری می کند، آن را در اختیار واحدهای تولیدکننده ورق فولادی قرار می دهد. در نهایت هم به جای اسلب، ورق دریافت می کند. در نتیجه چنین اقدامی مجموعه های تولیدکننده ورق که با مشکل تامین نقدینگی رو به رو هستند، توان تداوم تولید پیدا می کنند.

به این ترتیب شاید بتوان این گونه نتیجه گرفت که کمبود نقدینگی یکی از دلایل اصلی نبود تقاضا برای اسلب در معاملات بورس کالا است. در واقع خرید واسطه ای به منزله ایجاد زمانی برای تامین نقدینگی است. در خرید مستقیم از بورس کالا، این زمان وجود ندارد؛ در نتیجه از رغبت برای خرید از بورس کاسته می شود. البته تمهیداتی برای خرید مواد اولیه از بورس کالا اندیشیده شده تا این چالش ها برطرف شوند؛ یعنی یک شرکت واسطه می تواند از سوی واحدهای تولیدی، ماموریت خرید اسلب را بر عهده بگیرد. برای شفافیت هرچه بیشتر، شرکت های تولیدکننده و مصرف کننده محصول عرضه شده باید مشخص باشد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)