توقف افزایش هیجانی قیمت آهن

توقف افزایش هیجانی قیمت آهن
توقف افزایش هیجانی قیمت آهن

آهن پرایس: قیمت روزانه آهن آلات با نزدیک شدن به پایان هفته کمی آرام گرفت و آنچه در روز گذشته در بازار آهن مشهود بود کاهش تب و تاب التهابات افزایشی نرخ آهن بود و عمده مبادی فروش تمایل بیشتری به ثبات ...

آهن پرایس: قیمت روزانه آهن آلات با نزدیک شدن به پایان هفته کمی آرام گرفت و آنچه در روز گذشته در بازار آهن مشهود بود کاهش تب و تاب التهابات افزایشی نرخ آهن بود و عمده مبادی فروش تمایل بیشتری به ثبات قیمت‌ها نشان دادند.

اما بازار ارز دچار نوسانات افزایشی بود و قیمت دلار در همان کانال 27 هزار تومانی رشد 470 تومانی را تجربه کرد، به طوری که در بازار آزاد به قیمت 27 هزار و 700 تومان معامله شد.

تحلیل روزانه قیمت آهن

روز گذشته بازار آهن و فولاد نوسانات قابل ملاحظه‌ای نداشت و اگر کاهش یا افزایشی هم مشاهده شد به صورت محدود بود، به این صورت که قیمت میلگرد اجدار در کنار کاهش و افزایش 200 تومانی که در چند شرکت مشاهده شد، مابقی مبادی فروش از افزایش قیمت‌ها عقب‌نشینی کرده و به ثبات روی آوردند.

قیمت ناودانی و نبشی نیز عمدتا ثابت اعلام شد و تنها در یک شرکت افزایش 300 تومانی مشهود بود. پروفیل و انواع لوله‌ها نیز که درابتدای هفته با شدت زیادی رو به افزایش بود روز گذشته آرام گرفت و تنها در یک شرکت کاهش 200 تومانی داشت.

قیمت تیراهن نیز مانند سایر محصولات فولادی در بخش کیلوفروشی ثبات داشت و نرخ تیراهن شاخه‌ای نیز با کمی نوسان افزایش 50 هزار تومانی را تجربه کرد.

قیمت روز ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی روز گذشته با کاهش نسبی همراه بود که میزان آن حدود 300 الی 400 تومان اعلام شد، قیمت ورق سیاه نیز با کاهش 500 الی هزار تومانی اعلام قیمت شد.

در بررسی فروکش کردن التهابات افزایشی نرخ اهن الات می‌توان به کمبود متقاضی مصرف محصولات اولیه و همچنین محصولات نهایی در بورس کالا اشاره کرد.

به طوری که محصولات عرضه شده در بورس کالای روز گذشته با اینکه حجم بالایی داشت اما آنطور که انتظار می‌رفت معامله نشد و یا با کف قیمتی مورد معامله قرار گرفت. شمش بلوم به طور متوسط به قیمت 15 هزار و 197 تومان به فروش رسید که بیانگر کاهش مختصر نرخ شمش نسبت به کف قیمتی این محصول بود.

از آغاز سال جدید امروز نیز برای بار دوم مقاطع طویل در بورس کالا عرضه می‌شود که حدود 211 هزار و 271 تن تعیین شده است. عرضه امروز شامل محصولاتی اعم از میلگرد، نبشی و ناودانی، تیرآهن، ورق سرد و ورق گرم است که با توجه نوسانات افزاشی چند روز اخیر، قیمت میلگرد عرضه شده در بورس کالا حدود 16 هزار تومان تعیین شده است.

به گزارش آهن پرایس، با بازگشایی بازار آهن در نخستین‌ روزهای سال نرخ میلگرد در بازار آزاد به 18 هزار تومان هم رسید اما نبود تقاضا موجب عقبگرد آهن‌فروشان شده و شاهد کاهش نرخ این محصول به کانال 17 هزار تومانی بودیم.

با این اوصاف و با توجه به میزان معاملات بورس کالای روز گذشته به نظر می‌رسد امروز نیز استقبال مورد توجهی از محصولات عرضه شده صورت نگیرد.

اگرچه درحال حاضر به دلیل نبود تقاضا، ابهام و بلاتکلیفی مذاکرات وین، انبارکردن محصلات و... شاهد کاهش مختصر قیمت‌ها یا دست‌کم افزایش جزئی و تدریجی نرخ مقاطع فولادی هستیم اما عوامل بسیاری وجود دارد که نشان از ادامه روند افزایشی قیمت روزانه آهن  دارد که از جمله آنها می‌توان به احتمال قطعی برق در هفته‌های پیش رو، بالارفتن قیمت دلار و بهبود اوضاع صادرات و افزایش قیمت‌های جهانی در شرایط فعلی اشاره کرد.

در هر صورت سیگنال‌های متفاوت و در عین حال متناقضی به بازار ارسال می‌شود که اوضاع آن را آشفته کرده و به همان میزان نیز پیش‌بینی این بازار را دشوار نموده است.

چالش حل‌نشده کمبود برق

براساس تجربه سال گذشته در ایام مشابه به دلیل گرمی هوا با کاهش و به تبع با قطعی برق مواجه بودیم که بیشترین آسیب آن نیز متوجه تولیدکنندگان آهن و فولاد بود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: گرانی آهن‌آلات با آغاز بهار

از آنجایی که این چالش‌ها همچنان حل نشده و پابرجای است احتمال می‌رود تجربه سال گذشته مجددا تکرار شود که همین امر نگرانی‌هایی را برای فعالان این حوزه در پی داشته است.

از همین رو وزارت صمت برای حل این مشکل مذاکراتی با وزارت نفت و نیرو داشته است اما تأخیر در زمینه حل این مشکل و عدم راهکار و برنامه مدون موجب قطعی برق و سهمیه‌بندی شدن آن برای صنایع تولیدی شده است.

با این اوصاف سیف‌الله امیری مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت از مهیا شدن زمینه رشد صادرات فولاد به واسطه وقوع جنگ بین روسیه و اوکراین خبر داد و بیان کرد: رشد 12 درصدی صادرات فولاد در سال‌جاری از جمله اهداف سالانه این سازمان است.

وی در ادامه افزود: اگر چالش قطعی برق مانند سال گذشته تکرار نشود صادرات محصولات فولادی بیش از میزان پیش‌بینی شده خواهد بود و در حال حاضر نیز به دنبال افزایش ارتباطات اقتصادی با سایر کشورها هستیم.

امیری در ادامه تأکید کرد که در صورت قطعی برق میزان تولید محصولات فولادی امسال به حدی پایین‌تر از سال گذشته افول خواهد کرد. به همین جهت وزارت صمت به دنبال راهی برای ممانعت از تکرار این چالش است اما وزارت نفت و نیرو با صدور مجوزهای مختلف و اهمال در زمینه رفع این چالش، به قطعی برق صنایع فولادی دامن زده است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)