تکرار سناریو اثر برجام بر بازار آهن

تکرار سناریو اثر برجام بر بازار آهن

براساس آنچه از اوضاع بازار آهن و فولاد برمی‌آید به‌رغم تلاش بازارساز برای افزایش نرخ محصولات فولادی، شاهد قرار گرفتن قیمت‌ها روی ریل اصلاح و کاهش هستیم، به نظر می‌رسد مذاکرات احیای برجام سایر عوامل مؤیر بر بازار را بی‌اثر کرده است.

آهن پرایس: خبرها از بازار آهن و فولاد حاکی از ثبات قیمت روز آهن آلات در عمده شرکت‌ها است اما در این میان تعداد زیادی از شرکت‌ها نیز به کاهش نرخ محصولات اقدام کردند و شمار اندکی نیز افزایش قیمت داشتند.

بازار ارز نیز همچنان روند نزولی در پیش گرفته و قیمت دلار روز گذشته باز هم کاهشی بود و همانطور که انتظار می‌رفت از محدوده قیمت 32 هزار و 500 تومانی وارد کانال 30 هزار تومانی شد، به طوری که در بازار آزاد هر دلار حدود 30 هزار و 600 تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه بازار آهن و فولاد

تحت تأثیر عوامل متعدد داخلی و خارجی که در حال حاضر بر کشور حاکم است، بازار اهن نوسانات متعددی را تجربه می‌کند که بیشترین سمت و سوی آن نیز به ثبات و سکون است. در چنین شرایطی روز گذشته قیمت میلگرد آجدار در شمار زیادی از شرکت‌ها ثبات داشت اما تقریبا نیم دیگر بازار با کاهش 100 الی 300 تومان اعلام قیمت شد؛ همچنین  کف قیمت میلگرد در بازار داخلی در بازه 15 الی 15 هزار و 500 تومانی برآورد شد.

نرخ روز تیرآهن نیز عمدتا ثابت اعلام شد به طوری که در بخش شاخه‌فروشی اغلب شاخه‌های پرفروش 10 الی 30 هزار تومان کاهشی بود و تیرآهن کیلویی نیز بدون تغییر قیمت بود، همچنین نرخ روز نبشی و ناودانی ایرانی نیز بدون تغییر قیمت عرضه شد.

نرخ روز پروفیل و قیمت لوله داربستی، گازی و ... در عمده شرکت‌ها با 100 الی 300 تومان افزایش اعلام شد اگرچه ثبات و کاهش قیمت نیز در این بخش از بازار مشهود بود.

انواع ورق‌ها نیز غالبا با ثبات قیمت همراه بودند به طوری که قیمت روز ورق سیاه تغییری نداشت ولی نرخ روز ورق گالوانیزه، روغنی و رنگی علاوه‌بر ثبات در برخی شرکت‌ها با کاهش 100 الی 400 تومانی همراه بودند.

اخبار مذاکرات احیای برجام این روزها روی بازار آهن و بازار ارز سایه سنگینی انداخته است و باز هم بازار را در فاز انتظار ناشی از مشخص شدن نتایج برجام فروبرده است.

اگرچه اطلاع‌رسانی دقیقی در این زمینه مشاهده نمی‌شود ولی براساس تجربه دفعات گذشته، بعید به نظر می‌رسد توافقی حاصل شود و مجددا با کشدار شدن این جریان همین اثر جزئی نیز بی‌اثر خواهد شد. برخی معتقدند ایران برای گرفتن امتیازات بیشتر تعمدا روند مذاکرات را کش می‌دهد تا انتخابات کنگره آمریکا و فصل سرد اروپا فرا برسد.

گزارش‌ها از بورس کالا حاکی است که روز گذشته 768 هزار و 581 تن محصول فولادی از یک میلیون و 839 هزار و 397 تن، روی تابلو معاملات بورس قرار گرفت که از این میزان حدود 54 هزار و 800 تن شامل شمش بلوم می‌شد که از این حجم تنها 23 هزار تن روی تابلو قرار گرفت و در مجموع 2 تن از آن مورد معامله قرار گرفت. به عبارتی 58 درصد شمش بلوم به طور کلی روی تابلوی معاملات قرار نگرفت. همچنین از 4 هزار و 531 تن تیرآهن هم حدود هزار و 311 تن از آن به فروش رسید. گفتنی است امروز نیز حدود 14 هزار تن محصول فولادی در بورس عرضه می‌شود که شامل آهن اسفنجی است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازار آهن در پایان مردادماه

قیمت‌های جهانی محصولات صادراتی اسلب و بیلت هم به‌رغم کاهش‌های اخیر، روز گذشته ثابت بود، به طوری که براساس آمار قیمت اسلب حدود 440 دلار در هر تن اعلام شد و قیمت بیلت نیز بین 435 الی 445 دلار در هر تن بود که نشان می‌دهد در یک هفته اخیر تغییر قیمت چندانی نداشته و غالبا ثابت بوده است.

به توجه به چنین شرایطی به نظر می‌رسد بازار جهانی کف قیمت خود را تجربه کرده و ممکن است به تدریج روندی افزایشی در پیش بگیرد، چراکه با توقف افزایش نرخ تورم امریکا، انتظار می‌رود بانک مرکزی نرخ بهره را بیش از این افزایش ندهد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)