ثبات توأم با رکود در بازار آهن

ثبات توأم با رکود در بازار آهن

بازگشت آرامش در بازار آهن و فولاد در پایان هفته در سایه ثبات در بازارهای جهانی فولاد و ضعف تقاضا در بازار داخلی، در هفته دوم تیرماه بسیار مشهود بود، به نظر می‌رسد اگر رویداد جدیدی پیش نیاید هفته آینده نیز اوضاع بازار به همین منوال پیش برود و شاهد ثبات در عمده شرکت‌ها باشیم.

آهن پرایس: درپایان هفته  قیمت روز آهن آلات با ثبات و آرامش نسبی همراه بود اما همچنان کاهش 100 الی 300 تومانی در بسیاری از محصولات به‌ویژه در بازار میلگرد مشهود بود.

قیمت دلار نیز پس از نوسانات جزئی در کانال 31 هزار تومانی، روز گذشته در بازار آزاد به قیمت 31 هزار و 550 تومان به فروش رسید و به نظر می‌رسد نوسانات بازار ارز این روزها تحت تأثیر اخبار مذاکرات برجامی باشد.

تحلیل روزانه بازار آهن

جهش ناگهانی نرخ آهن‌آلات در ابتدای هفته، به ثبات و سکون در پایان هفته منتهی شد اما کماکان نرخ روز میلگرد آجدار درحال ریزش بود به‌طوری که با کاهش حدود 100 الی 300 تومانی کف میلگرد کارخانه نورد کرمان به قیمت 16 هزار و 800 تومان رسید؛ همچنین کف قیمت میلگرد برخی مبادی پرمصرف مانند میانه و خراسان روی 17 هزار و 200 تومان معامله شد و سقف نرخ آن نیز در کارخانه راد همدان حدود 18 هزار و 885 تومان برآورد شد.

نرخ روز پروفیل و انواع لوله‌های داربستی، مانیسمان و ... غالبا ثابت اعلام شد به طوری که کف قیمتی پرفیل با ضخامت 2 از 22 هزار و 500 الی 22 هزار و 700 تومان و سقف آن نیز از 23 هزار و 800 الی 24 هزار تومان ثبت شد.

قیمت روز ورق سیاه نیز در اکثر شرکت‌ها ریزش داشت که رقم آن به طور میانگین حدود 100 تومان برآورد شد؛ اما قیمت روز ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی در غالب مبادی فروش با ثبات همراه بود.

قیمت روز تیرآهن در بخش کیلوفروشی و شاخه‌فروشی تقریبا در همه مبادی فروش ثابت اعلام شد، همچنین نرخ روز نبشی و ناودانی ایرانی نیز مانند سایر محصولات فولادی بدون تغییر قیمت عرضه شدند.

همانطور که قابل ملاحظه است کلیت بازار میل به ثبات داشت که می‌توان یکی از علل آن را نوسانات جزئی و محدود نرخ دلار دانست. همچنین بازار جهانی فولاد نیز در هفته جاری تقریبا ثابت بود و در مقایسه با هفته گذشته نوسان اندکی را تجربه کرد، در کنار این عوامل ضعف تقاضا و کاهش معاملات خود مزید بر علت بود و به ثبات بیشتر در بازار آهن دامن می‌زد.

گزارش‌ها از معاملات بورس کالا حاکی از این است که از 95 هزار و 127 تن مقطع فولادی عرضه شده در بورس حدود 66 هزار و 858 تن مورد معامله قرار گرفت. از این مقدار 57 هزار و 961 تن میلگرد عرضه شده بود که حدود 4/2درصد آن مورد معامله شد به طوری که نرخ نهایی آن 15 هزار و 332 تومان ثبت شد.

حمیدرضا رستگار رئیس اتحادیه آهن فروشان تهران با ابراز نارضایتی از عملکرد بورس کالا، اظهار کرد: کشف قیمت محصولات در بورس کالا براساس عرضه و تقاضا نیست و قیمت‌ها شفاف‌سازی نمی‌شود و به عبارتی عرضه‌های بورس کالا مهندسی شده است که مورد تأیید صنف آهن‌فروشان نیست.

تنظیم بازار با ورود دادستانی

طی جلسه‌ای که هفته جاری با عنوان مجمع عمومی سالیانه نوردکاران فولادی با حضور سعید عمرانی معاون دادستانی کل کشور برگزار شد، تهیه شیوه‌نامه جامع برای کل زنجیره فولاد مورد تأیید قرار گرفت تا بدین‌وسیله عدالت در کل زنجیره اجرا و رعایت گردد؛ زیرا به اعتقاد وی بهره‌مندی یک بخش ممکن است به محرومیت بخش دیگری منجر شود که این امر عادلانه نیست و موجب بروز مشکل در زنجیره فولاد می‌شود.

مصطفی عبداللهی عضو هیأت مدیره انجمن نوردکاران در همین زمینه ادامه داد: مدت‌هاست که برای کنترل و تنظیم بازار شیوه‌نامه‌های متعددی تنظیم و ابلاغ می‌شود که هیچکدام هم چندان کارساز نبوده و توانایی اجرای عدالت در زنجیره را نداشتند به همین جهت نظر آقای عمرانی این بود که بخش خصوصی و سران هر زنجیره که دارای تجربه و تخصص خاصی هستند با هم همکاری کرده و به ‌طور مشترک امور را پیش برده و انجام دهند.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: عرضه مهندسی شده در بورس کالا

عبداللهی افزود: دخالت و ورود دولت برای تعدیل و تنظیم زنجیره، ممکن است در بخشی از این زنجیره مشکلی ایجاد کند که در چنین شرایطی بهتر است کنفدراسیونی با حضور معاون دادستانی و اتاق بازرگانی تشکیل شود تا در زمینه سرمایه‌گذاری به توافق رسیده و شیوه‌نامه‌ای عادلانه اجرا گردد.

عضو هیأت مدیره انجمن نوردکاران تأکید کرد: برای اجرایی شدن چنین شیوه‌نامه‌ای لازم است کل واحدهای زنجیره به فکر منافع ملی باشند، اینگونه نباشد که یک بخش 10 درصد سود کند و بخش دیگر 50 درصد؛ باید کل واحدهای زنجیره هزینه و سود متعادلی داشته باشند. هدف از چنین شیوه‌نامه‌ای این است که سیاست‌های دستوری دولت از کل زنجیره حذف شود و تنها به وظیفه نظارت خود عمل کند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)