جدال آهنین

جدال آهنین
جدال آهنین

به نقل از آهن پرایس از شرایط بازار آهن، روز گذشته جلسه ای در خصوص گرانی و کمبود مواد اولیه مابین انجمن نوردکاران و کمیسیون صنایع و معادن صورت گرفت.در آغاز جلسه فولادسازان مدارکی ارایه کردند که تولید نورد در کشور بیش از 2 میلیون تن نمی باشد...

به نقل از آهن پرایس از شرایط بازار آهن، روز گذشته جلسه ای در خصوص گرانی و کمبود مواد اولیه مابین انجمن نوردکاران و کمیسیون صنایع و معادن صورت گرفت.در آغاز جلسه فولادسازان مدارکی ارایه کردند که تولید نورد در کشور بیش از 2 میلیون تن نمی باشد. لیکن در ادامه جلسه، اعضای انجمن تاکید فراوانی بر  میزان عرضه در بورس کالا  که یک ششم  از مصرف آنان را تامین می کند، داشتند البته با توجه به ظرفیت تولید ، ماهانه می  بایست 1میلیون تن شمش نزد آنان قرار بگیرد، که با وجود مصوبه ستاد تنظیم بازار، در 5 ماه آغازین امسال تنها 850 هزار تن مواد اولیه از بورس کالا تحویل نهایی شده و بالغ بر  150 هزار تن خریداری شده هنوز به ایشان تحویل داده نشده است.
در ادامه یکی از اعضای نوردکاران اذعان داشتند: فولادسازان با قیمت گذاری نادرست خود که بالاتر از عرف جهانی می باشد و با عدم نظارت سیاست‌گذار، صادرات خود را بدون مشکل انجام دادند و نوردکاران به دلیل گران بودن مواد اولیه با مشکلات و چالش‌های بیشماری روبه‌رو شدند. از این روی عملکرد ایشان را می توان عامل گرانی محصولات فولادی دانست.
طبق گزارش ها،از اوایل امسال تاکنون فولادسازان با 21 % و نوردکاران با 42 % کاهش صادرات مواجه شده‌اند، که سبب گشت تا  نوردکاران توجه بسیاری بر زنجیره‌های پایین دستی محصولات فولادی که در شرایط کنونی در معرض خطر هستند، داشته باشند. چرا که در صورت بی توجهی سیاست گذاران، بخش پایین دست(نوردکاران) توان صادرات و تولید خود را از دست داده و با موج عظیمی از بیکاری کارگران مواجه خواهد شد. بخشی که می تواند با  داشتن مواد اولیه کافی و قیمت گذاری صحیح، محصولات خود را با قیمت عادلانه تر و منطقی تر در اختیار مصرف کنندگان قرار دهد و 5 برابر ظرفیت فعلی زمینه صادرات را مهیا کند و باعث رونق اقتصادی گردد.
 همچنین نمایندگان مجلس نیز در این جلسه  به ناممکن بودن صادرات شمش در فرمت خام اشاره داشته اند و وعده تامین مایحتاج داخلی با قیمت‌گذاری صحیح از طریق بورس کالا  را داده اند  تا در انتها محصولات نهایی  را بتوان آسان تر صادر نمود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)