جذب 39 درصد فولاد صادراتی ایران

جذب 39 درصد فولاد صادراتی ایران
جذب 39 درصد فولاد صادراتی ایران

سه کشور، امارات، تالیند و تایوان، در سال گذشته از اصلی ترین بازار های صادرات برای فولاد ایران بودند. هم اکنون 39 درصد از تمام فولاد صادراتی ایران را برای خود جذب کرده اند. یکی از صنایع کلیدی که هم تقاضای داخلی دارد و هم صادراتش برای اقتصاد کشور حائض اهمیت است، صنایع فولاد می باشد.بر اساس گزارشات بدست آمده از اتحادیه بین المللی آهن و فولاد، در سال ...

سه کشور، امارات، تالیند و تایوان، در سال گذشته از اصلی ترین بازار های صادرات برای فولاد ایران بودند. هم اکنون 39 درصد از تمام فولاد صادراتی ایران را برای خود جذب کرده اند.

یکی از صنایع کلیدی که هم تقاضای داخلی دارد و هم صادراتش برای اقتصاد کشور حائض اهمیت است، صنایع فولاد می باشد.بر اساس گزارشات بدست آمده از اتحادیه بین المللی آهن و فولاد، در سال جدید میلادی، نسبت به سال گذشته تقاضا فولاد ایران 4.9 درصد افزایش خواهد داشت و این مقدار به 20.04 میلیون تن خواهد رسید. این در شرایطی است که میزان در خواست فولاد در سال 2018 با افزایش 6 درصدی نسبت به سال گذشته مواجه شد، که این مقدار از مرز 21.55 میلیون تن گذشته است. اما در این سالها لازم است تا بازار هایی را برای صادرات محصولات شناسایی کنیم زیرا نرخ رشد تولید بیشتر از نرخ رشد تقاضا خواهد بود. مقدار صادرات فراورده های فولادی نیمه آماده ایران در سال گذشته میلادی حدود 3.74 میلیون تن بوده، همچنین برای فراورده های آماده این میزان 1.79 میلیون تن است. که با مقایسه میزان این فراورده ها با سال 2015 میلادی، فراورده نیمه آماده 16درصد رشد و فراورده آماده 108 درصد رشد داشته است.سوالی که پیش می آید این است که بیشترین حجم از فولاد ایران را کدام کشور وارد میکند و اینکه کدام کشورها بیشترین پتانسیل را برای گرفتن بالاترین سهم فولاد صادراتی ایران را دارند؟

عظیم ترین بازار صادراتی فولاد ایران

بر اساس گزارش های بدست آمده در سال گذشته، سه کشور امارات متحده عربی، تایوان و تایلند بزرگترین بازار صادرات فولاد ایران بودند. این در حالی است که در سال گذشته، تایلند 16 درصد از کل فولاد صادراتی ایران را سهم خود کرد، در شرایطی که کشور امارات سهمی به میزان 12 درصد و تایوان 11 درصد از مجموع صادرات فولاد ایران را دارا بود. ایران در سال گذشته به 37 کشور فولاد صادر کرده است،اما کشور های امارات وتایوان و تایلند در کل 39 درصد از صادرات ایران را سهم خود کرده اند. به خاطر همین موضوع است که شرایط اقتصادی این سه کشور و مقدار تقاضا هایشان تاثیر گذاری بسیاری بر روی وضعیت اقتصادی ایران  دارد.در حالی که ایران درحال توسعه دادن صنعت فولاد خواست، احتیاج دارد تا بازار های بین المللی را توسعه داده و قوانینی برای صنعت فولاد وضع کند که متناسب با استاندارد های جهانی باشد. دولت با افزایش حضور خود در این صنعت، موجب می شود تا قدرت رقابت محصولات افزایش یافته و فضای آزاد تجاری و رقابتی در عرصه بین الملل از میان برود. به همین علت دولت باید به گونه ای سیاست گذاری کند که باعث بوجود آمدن مشکلات تجاری و اقتصادی نشود. مشکلاتی مانند ایجاد تعرفه های تجاری و وارداتی که در سال های اخیر کشور امریکا این تعرفه هارا بر علیه محصولات چینی وضع کرد. همچنین در مورد ایجاد این تعرفه ها علیه فولاد ایران نیز به اتحادیه اروپا مطالبی گفته شده بود، اما فعلا تصمیم بر این شده است تا این تعرفه ها برای ایران اجرایی نشود.

بالا بردن تولید فولاد

برای بالا بردن تولید فولاد، ایران باید بتواند سنگ آهن بیشتر داشته باشد و همچنین نیاز بیشتری به حمایت های دولت و همچنین سرمایه های خارجی دارد. بر اساس آمار های بدست آمده، ایران در 4 سال گذشته توانسته تولید کنستانتر سنگ آهن خود را 54 درصد افزایش داده و این مقدار را به 44.35 میلیون تن برساند.این در شرایطی است که در این 4 سال نرخ رشد فولاد حدود 30 درصد بوده و ایران در سال گذشته 31.36 میلیون تن فولاد به بازار وارد کرده است. با نگاهی به این آمار می توان فهمید که ایران از 71 درصد تولید خود استفاده کرده است که این میزان از سال گذشته پایین تر است. در بررسی های انجام شده، ایران در 4 سال، 45درصد ظرفیت پلت خود را افزایش داده و به 32 میلیون تن رسانده است. این در شرایطی است که حجم تولید با 23 درصد افزایش در سطح 25.62 میلیون تن ثابت شد. در سال گذشته ایران از 80 درصد ظرفیت تولید پلت استفاده کرده است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)