جهش قیمت ها در بازار فولاد

جهش قیمت ها در بازار فولاد
جهش قیمت ها در بازار فولاد

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار فولاد، این روزها محصولات فولادی به جای اینکه در گروه کالاهای مصرفی دسته ‌بندی شوند، حکم کالای سرمایه‌ای پیدا کرده و برای نجات ارزش پول‌ های بازیگران این بازار مورد داد و ستد قرار می‌گیرند.  این در حالی است که جهش نرخ ارز نیز با این بی ‌سر...

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار فولاد، این روزها محصولات فولادی به جای اینکه در گروه کالاهای مصرفی دسته ‌بندی شوند، حکم کالای سرمایه‌ای پیدا کرده و برای نجات ارزش پول‌ های بازیگران این بازار مورد داد و ستد قرار می‌گیرند.  این در حالی است که جهش نرخ ارز نیز با این بی ‌سر و سامانی کشف قیمت‌ ها در بازار فولاد همگام شده و انگیزه لازم را برای سوگیری‌ های منفعت‌ طلبانه سفته بازان فراهم کرده است.

اتفاق ‌های اخیر این روزهای بازار فولاد، چهره نیمه تاریکی برای آن ترسیم کرده که در صورت ادامه‌ دار شدن تردید مسئولان در هدایت صحیح این بازار، سرنوشتی نگران‌کننده در انتظار این صنعت خواهد بود. تاکنون عزمی جدی در بین مسئولان برای کنترل و ساماندهی اوضاع فعلی دیده نمی ‌شود. زیرا برخی از مسوولان معتقد اند که نرخ‌ های بالاتر از قیمت‌ های جهانی نباید مورد تایید قرار گیرد و به دنبال آن معاملات تایید نمی ‌شوند و برخی دیگر بر موضوع کشف نرخ رقابتی در بورس کالا پافشاری می‌کنند. 

این اختلاف نظرهای پیش آمده که در بازار به درازا  کشیده است سبب شده مسائل این چنینی در بازار آزاد و بورس کالا ایجاد شود که پتانسیل بروز مشکلات جدیدتری در این صنعت را نیز دارا هستند. بیشترین نگرانی‌های ایجاد شده در بازار محصولات فولادی بورس کالا، که آینده بازار را آینده‌ ای مبهم و ترسناک ترسیم می‌کند، متوجه انتقال این بلا‌ تکلیفی‌ ها در زنجیره تولید محصولات فولادی است.

 به بیان ساده‌تر این آشفتگی‌های مربوط به کشف نرخ شمش فولادی، با همین مکانیزم به قیمت سایر مقاطع طویل فولادی سرایت می‌کند. روند کنونی انجام معاملات بدون نرخ‌ گذاری ‌های سقف و محدودیت در کنترل رقابت‌های انجام شده در بورس کالا، نه تنها قیمت در بورس کالا را بالاتر برده، بلکه این افزایش‌های پی ‌در پی قیمتی، به بازار خارج از بورس فولاد نیز کشانده شده است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)