حباب آهن بزرگتر شد

حباب آهن بزرگتر شد
حباب آهن بزرگتر شد

روند تخلیه حباب قیمت محصولات فولادی که از سه‌شنبه هفته گذشته آغاز شده بود و تا اخر همان هفته در بازار آزاد آهن تداوم یافت. روندی که حتی کندتر شدن شیب سقوط دلار در روزهای اخیر نیز جلوی آن را نگرفت و این مساله نشان می‌دهد که در روزهای داغ شدن بازار آزاد ارز قیمت محصولات

روند تخلیه حباب قیمت محصولات فولادی که از سه‌شنبه هفته گذشته آغاز شده بود و تا اخر همان هفته در بازار آزاد آهن تداوم یافت. روندی که حتی کندتر شدن شیب سقوط دلار در روزهای اخیر نیز جلوی آن را نگرفت و این مساله نشان می‌دهد که در روزهای داغ شدن بازار آزاد ارز قیمت محصولات فولادی نیز به حبابی غیرواقعی دست یافته بود. حبابی که با قرار گرفتن قیمت دلار روی ریل نزولی در حال تخلیه بود و با توجه به انتظار خریداران برای سقوط هرچه بیشتر نرخ ارز و طبیعتا پایین‌تر آمدن قیمت محصولات فولادی همچنان بازار آزاد آهن در رکودی نسبی به سر می‌برد و بسیاری از معامله‌گران بازار تا پایان هفته از خرید این محصولات دست کشیدند. 

براساس آخرین قیمت‌های اعلام‌شده از سوی نوردکاران فولادی شاهد کاهش 200 تا 500 تومانی نرخ بیشتر انواع میلگرد آجدار، تیرآهن، نبشی، ناودانی و پروفیل در بازار آزاد طی هفته اخیر بوده ایم. البته برخی نوردکاران که قیمت محصولاتشان را در روزهای چهارشنبه تا پنجشنبه به شدت کاهش داده بودند با شروع هفته جاری حداقل 50 تومان محصولاتشان را گران‌تر کرده‌اند.  در این میان باید توجه داشت بروز نشانه‌هایی از عزم وزارت صمت برای اصلاح روند عرضه قطره‌چکانی مواد اولیه در بازار آزاد  و تلاش برای تعیین تکلیف ضرایب قیمتی زنجیره فولاد نیز پالس‌های مثبتی را به بازار برای کاهش مضاعف نرخ محصولات فولادی داده است. نشانه‌هایی که اگر به واقعیت تبدیل شود و شرکت‌های بزرگ فولادی نیز راضی به عرضه محصولاتشان در بورس کالا شوند، قطعا تاثیر به‌سزایی روی تخلیه هرچه بیشتر نرخ مقاطع فولادی خواهد گذاشت. 

با این حال، نباید از یاد برد براساس نمودار مقایسه قیمت میلگرد در ایران با دیگر نقاط جهان که در پنج هفته گذشته ارائه شد،  هنوز هم قیمت میلگرد و البته دیگر مقاطع فولادی در بازار آزاد ایران از قیمت‌های جهانی این محصول بیشتر است. این در حالی است که با نگاهی به فرمول تعیین قیمت شمش در بورس کالا (حداکثر 95 درصد قیمت شمش صادراتی ایران فوب خلیج فارس بر حسب دلار سنا) به جرات می‌توان گفت وجود این حباب قیمتی در کشوری که دهمین تولیدکننده فولاد جهان محسوب می‌شود، به هیچ وجه پذیرفته شده نیست و متولیان این حوزه همچنان باید برای کاهش هرچه بیشتر نرخ مقاطع تلاش کنند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)