خام فروشی تهدیدی برای تولید داخل

خام فروشی تهدیدی برای تولید داخل
خام فروشی تهدیدی برای تولید داخل

به تحلیل آهن پرایس در اخبار بازار آهن، طرح جامع فولاد کشور نشان می‌دهد که در هشت سال آینده، نیاز فولادسازان کشور به سنگ‌آهن سالانه به ۱۶۲ میلیون تن خواهد رسید. این درحالی است که میزان استخراج از ذخایر موجود سنگ‌آهن...

به تحلیل آهن پرایس در اخبار بازار آهن، طرح جامع فولاد کشور نشان می‌دهد که در هشت سال آینده، نیاز فولادسازان کشور به سنگ‌آهن سالانه به ۱۶۲ میلیون تن خواهد رسید. این درحالی است که میزان استخراج از ذخایر موجود سنگ‌آهن و واحدهای در دست احداث تا سال ۱۴۰۴ در حدود ۱۳۰ میلیون تن در سال برآورد می‌شود. مقایسه دو آمار فوق نشان می‌دهد که بازار فولاد کشور با خطر کمبود عرضه ماده اولیه روبه‌رو است.

وزارت سمت نیز در آخرین اظهار نظر خود اعلام داشت که موافق خام‌فروشی نیست و در سال رونق تولید، مواد معدنی باید در داخل کشور به ارزش افزوده تبدیل و سپس صادر شود. این سخنان درحالی مطرح می‌شود که خام‌فروشی، موافقان و مخالفان خود را در داخل کشور داشته  و هنوز فولادی‌ها با صادرکنندگان سنگ‌آهن برای قیمت‌گذاری این محصول به نتیجه مشترک نرسیده‌اند.

وزارت سمت ضمن اجرای اقداماتی در جهت ممانعت از خام فروشی مواد معدنی کاهش صادرات سنگ‌آهن و افزایش صادرات فولاد در سال‌های اخیر را دلیلی برای موفقیت طرح های خود دانسته است. هر چند که در سال‌های اخیر سیاست‌های وزارت صمت کاهش صادرات سنگ‌آهن را در پی داشته اما در عین حال سرمایه‌گذاری در این حوزه را نیز کاهش داده که تعطیلی معادن فقط بخشی از پس‌لرزه‌های این تصمیم و وضع قوانین است. از سوی دیگر تعدادی از معادن سنگ‌آهن در مالکیت دولت است که آنها نیز در صادرات مشارکت دارند بنابراین برای اجرای برنامه‌ها و کاهش خام‌فروشی این معادن نیز باید همراهی کنند.

برخی معتقدند روی دیگر سکه خام‌فروشی، عدم توسعه متوازن و همزمان مجموعه‌های سنگ‌آهن و زنجیره‌های تولید فولاد است. این موارد نشان می‌دهد که در این مسیر استراتژی و برنامه مناسبی وجود نداشته یا درست اجرا نشده است. به همین دلیل زنجیره فولاد توسعه متوازن نداشته و در حوزه سنگ‌آهن نیز تولید کنسانتره جلوتر از برنامه پیش‌بینی شده و گندله‌سازی از برنامه عقب افتاده است. قیمت‌گذاری سنگ‌آهن موضوع دیگری است که به چالش چند ساله بین فولادی‌ها و فعالان حوزه سنگ معدن تبدیل شده است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (1)

  • مجید
    مجید1398/04/30 - 16:04 پاسخ

    کشوری که هر روز جامعه جهانی براش یه برنامه میچینه و سیاستهای خارجی اش در تضاد با ابر قدرتهاست نمیتونه برنامه اقتصادی مدونی و روبه رشد داشته باشه ! ما باید اول سیاستمون رو اصلاح کنیم بعد اقتصادمون رو ، تا وارد عرصه اقتصاد جهانی نشیم وضع روز به روز بدتر خواهد شد و حتی بهترین سیاستهای اقتصادی هم اثری نخواهد داشت ! چه خام چه برشته ، روی اقتصاد ما تاثیر نداره چون دنیا با ما قهره .