خروج نسبی بازار آهن از رکود

خروج نسبی بازار آهن از رکود
خروج نسبی بازار آهن از رکود

آهن پرایس: اولین هفته پرتلاطم بهمن ماه درحالی پایان یافت که قیمت روز آهن آلات از بهمن ماه نخستین روز تقریبا به صورت پلکانی رو به افزایش بود اما در پایان هفته و بعد از معاملات بورس کالا رشد قیمت چشمگیری در بازار آهن...

آهن پرایس: اولین هفته پرتلاطم بهمن ماه درحالی پایان یافت که قیمت روز آهن آلات از بهمن ماه نخستین روز تقریبا به صورت پلکانی رو به افزایش بود اما در پایان هفته و بعد از معاملات بورس کالا رشد قیمت چشمگیری در بازار آهن به ویژه در قیمت روز میلگرد مشاهده شد.

روز گذشته نیز گرانی مقاطع فولادی همچنان تداوم داشت و رشد قیمت قابل ملاحظه‌‌ای در برخی مبادی فروش رخ داد.بازار ارز شاهد نیز نوسانات جزئی قیمت دلار بود به طوری که در همان کانال قیمتی 28 هزار تومانی در نوسان بود و در پایان روز گذشته در بازار آزاد به قیمت 28 هزار و30 تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه قیمت آهن

همانطور که پیش‌بینی می‌شد روز گذشته به تأثیر از معاملات بورس کالا محصولات فولادی به ویژه نرخ میلگرد در بازار آزاد افزایش یافت به طوری که برخی شرکت‌ها قیمت مجدد نیز اعلام کردند، البته تعدادی از شرکت‌ها نیز هیچگونه اعلام قیمتی نکردند.

همانطور که روز گذشته نیز بیان شد پایین‌ترین قیمت میلگرد به 15 هزار تومان رسیده و حتی فراتر از آن نیز رفت، بالاترین نرخ نیز حدود 16 هزار تومان ثبت شده است. روز گذشته به دلیل عرضه مقاطع فولادی در بورس کالا قیمت‌ها دیر اعلام شد ولی افزایش قیمت‌ها به ویژه در بخش میلگرد بسیار مشهود بود به طوری که رشد 50 الی 600 تومانی برای این محصول ثبت شد.
این شرایط درحالی بود که قیمت تیراهن در مقایسه با میلگرد رشد چندانی نداشت و بیشتر نوسانات متعدد افزایشی تا حدود 80 الی 130 هزار تومان، نوسان کاهشی حدود 10 الی 40 هزار تومان مشاهده می‌شد، اگرچه بخش عمده‌ای از مبادی فروش نیز با ثبات قیمت محصولات خود را عرضه کردند.

در این میان برخی محصولات نیز همچنان بدون تغییر قیمت عرضه شدند که از این میان می‌توان به قیمت روز پروفیل و انوع لوله صنعتی، داربستی، مانیسمان و ... اشاره کرد، اگرچه افزایش جزئی 100 تومانی در یک کارخانه مشهود بود.

در ادامه می توانید این مطلب را مطالعه کنید: اوضاع بازار آهن در روزهای آینده

قیمت روز نبشی و ناودانی نیز در کنار افزایش جزئی که رخ داد، غالب مبادی فروش محصولات خود را با حفظ قیمت روز پیشین عرضه کردند.این ثبات نسبی در قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی نیز مشهود بود اما ورق سیاه به طور میانگین حدود 100 الی 200 تومان افزایش قیمت را تجربه کرد.

در بررسی علل رشد قیمت روزانه اهن الات می‌توان عوامل متعددی را دخیل را دانست، اگرچه بازار در مقایسه با دوماه اخیر کمی رونق گرفته اما همچنان فاصله بین عرضه و تقاضا زیاد است و آنطور که باید خرید اهن الات متناسب با انتظار فروشندگان نیست.

پس از عرضه شمش در بورس کالای روز سه‌شنبه که با استقبال و افزایش قیمت مواجه شد تأثیر چشمگیری در بازار آهن و نرخ مقاطع فولادی گذاشت، به طوری که روز گذشته با عرضه اهن الات طویل و تخت در بورس کالا با روشی ظاهرا مهندسی شده و مشابه عرضه شمش که از حجم عرضه کاسته شده بود، هم میزان معاملات اوضاع خوبی داشت و هم قیمت محصولات عرضه شده در بازار آزاد رو به افزایش گذاشت.

طبق گزارش‌ها روز گذشته معاملات بورس کالا برخلاف رویه همیشگی آن به جای ساعت 11، از ساعت 12 آغاز شد و حجم محصولاتی که قرار بود عرضه شود بیش 120 هزار تن بود اما تنها 110 هزار و 156 تن محصول عرضه شد و ظاهرا نوردکاران نیز نحوه عرضه تولیدکنندگان شمش را مدنظر قرار دادند و با کاهش حجم عرضه غالب محصولات خود را به فروش رساندند.
البته از دیگر دلایل افزایش تقاضای محصولات می‌توان به مسأله قطعی برق و کمبود محصول موجود برای بارگیری اشاره کرد که احتمالا با عرضه روز گذشته این گره گشوده شد.

پس از رکود چندماهه که بازار آهن با آن روبه‌رو بود به کاهش گردش پولی در بازار منجر شده بود که این امر تولیدکنندگان را با مشکلاتی مواجه می‌کرد اما اکنون به نظر می‌رسد با توجه به شرایط پیش آمده بازار همچنان به صورت پلکانی نوسان افزاشی را تجربه کند و هفته آتی نیز این روند تداوم داشته باشد.

از سویی دیگر می‌توان بهبود نسبی اوضاع صادرات را نیز به افزایش تقاضا در بورس روز گذشته نسبت داد، همچنین با تصور افزایش تورم در پایان سال میزان تقاضا به نسبت افزایش یافت اما آنچه مسلم است نمی‌توان پیش بینی قطعی کرد که آیا این روند همچنان در روزهای آتی به قوت خود باقی می‌ماند یا خیر و آیا میزان عرضه و تقاضا به تناسب خواهد رسید یا نه!!

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)