خط بطلان بر کارشناسی بازارآهن

خط بطلان بر کارشناسی بازارآهن
خط بطلان بر کارشناسی بازارآهن

با اندکی تامل در بازارآهن در می یابیم در زمانی که قیمت دلار در بازار آزاد ارز روی ریل سقوط قرار گرفته بود، نرخ بیشتر محصولات تولیدی نوردکاران نیز در بازار آزاد آهن کاهش یافت. روند تخلیه حباب قیمتی مقاطع فولادی ازیکروز قبل آغاز شده بود و طی آن زمان با سرعتی بیشتری ...

با اندکی تامل در بازارآهن در می یابیم در زمانی که قیمت دلار در بازار آزاد ارز روی ریل سقوط قرار گرفته بود، نرخ بیشتر محصولات تولیدی نوردکاران نیز در بازار آزاد آهن کاهش یافت. روند تخلیه حباب قیمتی مقاطع فولادی ازیکروز قبل آغاز شده بود و طی آن زمان با سرعتی بیشتری ادامه یافت. البته برخی نوردکاران که قیمت محصولاتشان را شدیدا کاهش داده بودند، سعی داشتند تا نرخ‌هایشان را ثابت نگه داشته و از سقوط بیشتر خودداری کنند. 

از این رو در یکشنبه هفته گذشته براساس آخرین قیمت‌های اعلام‌شده از سوی نوردکاران فولادی کاهش صفر تا 500 تومانی در نرخ انواع میلگرد آجدار در بازار آزاد مشاهده شد و بیشتر تولیدکنندگان نبشی، ناودانی و تیرآهن نیز قیمت محصولاتشان را بین 200 تا 500 تومان کاهش داده‌اند. در میان محصولات حوزه قوطی و پروفیل نیز برخی قیمت‌ها نسبت به قبل ثابت ماند و برخی نرخ‌ها نیز با کاهش شدید حتی تا 700 تومان مواجه شد. اما عمر این روند کاهشی به درازا نکشید و با سرعتی بیشتر از روند نزولی شیب صعودی گرفت و مجددا به جایگاه اول خود بازگشت.

کارشناسان علل افت قیمت ها در بازار را اینطور عنوان می کنند که در کنار سقوط قیمت دلار، تداوم گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال بالای عرضه شمش در بورس کالا طی روز سه‌شنبه  هفته اخیر سبب امیدواری نوردکاران نسبت به وضعیت روزهای آینده بازار آهن شد و در نتیجه، آنها قیمت محصولاتشان را پایین آوردند. البته آنها هم چنان معتقد بودند که عرضه شمش در روز سه‌شنبه نیز با توجه به دستور سازمان حمایت مبنی بر لزوم عرضه حداکثری شمش از سوی فولادسازان بزرگ و کوچک و تامین نظر فولادسازان اصلی درباره تسهیل صادرات از سوی دولت، به احتمال قریب به یقین رخ خواهد و اگر در این عرضه قیمت‌های نهایی چندان از قیمت‌های پایه بالاتر نرود، در آینده نیز شاهد روزهای خوشی برای بازارآهن خواهیم بود اما انگار هر آنچه رشته بودند پنبه شد!!!

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)