خلاء تولید در بازار فولاد

خلاء تولید در بازار فولاد
خلاء تولید در بازار فولاد

با تولید حدود ۴۷ میلیون تن کنسانتره سنگ‌آهن و ۲۸ میلیون تن آهن اسفنجی به‌ عنوان محصولاتی در ابتدای زنجیره ارزش فولاد و همچنین ۲۷ میلیون تن شمش فولاد در سال گذشته، ‌تولیدکنندگان هریک از محصولات فوق در نظر دارند ...

با تولید حدود ۴۷ میلیون تن کنسانتره سنگ‌آهن و ۲۸ میلیون تن آهن اسفنجی به‌ عنوان محصولاتی در ابتدای زنجیره ارزش فولاد و همچنین ۲۷ میلیون تن شمش فولاد در سال گذشته، ‌تولیدکنندگان هریک از محصولات فوق در نظر دارند ضریب قیمتی که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین می‌شود، برای سال‌جاری به نفع آنها تمام شود. کارشناسان معتقدند تعیین ضرایب قیمتی مناسب می‌تواند در حفظ تعادل زنجیره موثر واقع شود و سرمایه‌گذاران را به سمت حلقه‌های زنجیره ارزش سوق دهد.

طبق اعلام انجمن تولید‌ کنندگان فولاد ایران سال گذشته ۲۷ میلیون و ۲۴۰ هزار تن شمش فولاد تولید شده که حدود 16/8 میلیون تن مربوط به بیلت و بلوم و حدود 10/4میلیون تن مربوط به اسلب بوده است. تولید بیلت و بلوم فولادی در سال ۹۸، رشد قابل‌توجه ۱۸ درصدی را تجربه کرده اما تولید اسلب نسبت به سال ۹۷، رشدی نداشته است. همچنین در سال ۹۸ معادل 1/1میلیون تن تیرآهن، ۳/ ۸ میلیون تن میلگرد و حدود ۸۰۰ هزار تن نبشی و ناودانی در کشور تولید شده و جمع تولید مقاطع طویل فولادی با رشد ۶ درصدی به ۲/ ۱۰ میلیون تن رسیده است. همچنین مجموع تولید مقاطع تخت فولادی در سال ۹۸ با رشد ۵ درصدی نسبت به سال ۹۷ به ۹میلیون و ۹۶۰ هزار تن رسید. 

طبق آمارها تولید آهن اسفنجی در سال ۹۸ معادل ۹/ ۲۷ میلیون تن بوده که با رشد ۶ درصدی همراه بود اما این میزان رشد پاسخگوی نیاز مرحله بعدی یعنی تولید شمش نیست و خلا تولید در این حوزه باعث کمبود مواد اولیه فولاد‌سازی طی سال گذشته شد. در همین خصوص وزارت صنعت، معدن و تجارت فرصتی ۴۵ روزه را به شرکت‌های فولادی و معدنی برای ارائه گزارش کارشناسی به چهار تشکل و نهاد صنفی انجمن تولیدکنندگان فولاد، انجمن سنگ‌آهن، خانه معدن و دفتر معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی برای جمع‌بندی و ارائه آن به وزارتخانه داده است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)