دلایل رشد قیمت سنگ آهن

دلایل رشد قیمت سنگ آهن
دلایل رشد قیمت سنگ آهن

آهن پرایس : سنگ آهن در سال 2020 و در میانه بحران کرونایی بازارهای فولادی جهان با کاهش حجم استخراج و تولید در مبدأهای اصلی یعنی برزیل و استرالیا روبه‌رو شد و قیمت آن نیز با شیب بسیار تندی بالا رفت؛ به...

آهن پرایس : سنگ آهن در سال 2020 و در میانه بحران کرونایی بازارهای فولادی جهان با کاهش حجم استخراج و تولید در مبدأهای اصلی یعنی برزیل و استرالیا روبه‌رو شد و قیمت آن نیز با شیب بسیار تندی بالا رفت؛ به نحوی که حتی در ماه‌های ژوئن و سپتامبر قیمت جهانی سنگ آهن از 100 دلار در هر تن نیز عبور کرد و همچنان هم قله‌های جدیدتری را در بالای ارتفاع 100 دلاری فتح می‌کند و حتی اخیرا به بالای مرز 130 دلار در هر تن نیز رسیده است. این اتفاق البته روی سیکل بازار جهانی فولاد نیز اثر گذاشته و افزایش نرخ محصولات میانی و نهایی این صنعت بزرگ را رقم زده است. 

دلیل اصلی رشد قیمت سنگ آهن در ماه‌های اخیر نیز به اعتراف همه فعالان این بازار، سیاست‌های ابرقدرت شرق آسیا یعنی چین بوده است؛ کشوری که توانسته با ادامه روند ادغام شرکت‌های فولادی خود و افزایش ظرفیت تولید و بالا بردن بهره‌وری صنایع فولادی و همچنین ایجاد رونق در بخش‌های مختلف نظیر ساختمان‌سازی و لوازم خانگی که مشتری های پروپاقرص محصولات فولادی هستند، سرعت گردش چرخ صنعت فولاد خود را بالا ببرد و موجب رشد نرخ جهانی سنگ آهن در ماه‌های گذشته شود. 

همچنین در حالی که صادر کنندگان سنگ آهن بسیاری از مشتری‌های خود را در ابتدای سال 2020 از دست داده بودند، رفته‌رفته هرچه بیشتر به انتهای سال جاری میلادی نزدیک شدیم، سهم خرید سنگ آهن در بازارهای جهانی از سوی چین به دو دلیل بیشتر شد؛ نخست آن که در ماه‌های میانی سال2020  انباشت سنگ آهن در مخازن بندرهای مختلف چین، این کشور را به واسطه‌ای مهم در چرخه خرید و فروش این نهاده مهم صنعت فولاد تبدیل کرد.

دومین دلیل نیز رشد شدید خرید سنگ آهن برای مصرف داخلی در خود چین بود که باعث شد نیاز این کشور در سال 2020 به سنگ آهن روز به روز بیشتر شود و چینی‌ها حتی به واردات سنگ آهن از کشورهای دیگری به جز استرالیا که بزرگترین تامین‌کننده سنگ آهن چین محسوب می‌شود هم فکر کنند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)