ذره بین مجلس بر قیمت فولاد

ذره بین مجلس بر قیمت فولاد
ذره بین مجلس بر قیمت فولاد

آهن پرایس: بر اساس اظهارات عضو کمیسیون صنایع مجلس، وضعیت صنایع فولادی شامل خرده و عمده فروش، پس از تصویب بودجه در مجلس مشخص خواهد شد. روح الله عباسپور، عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به این موضوع که دولت با...

آهن پرایس: بر اساس اظهارات عضو کمیسیون صنایع مجلس، وضعیت صنایع فولادی شامل خرده و عمده فروش، پس از تصویب بودجه در مجلس مشخص خواهد شد. روح الله عباسپور، عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به این موضوع که دولت با مشاهده قانونی شدن موضوع بورس کالا، اظهاراتی درباره شیوه نامه مطرح کرده است، بیان کرد: اگر وزیر صمت یا معاون اول رئیس جمهور مخالفت کنند، روند قانون گذاری ما طی می شود.

وی افزود : تعیین شیوه نامه فولاد براین اساس بود که صنایع پایین دستی فولاد جهت تولید شمش قصد داشتند در 60 درصد محصولات را بورس ارائه دهند اما با این وجود تنها 20 درصد محصولات در بورس عرضه شد که حتی قیمت فوب خلیج فارس از آن ارزان تر بود. وی در ادامه بیان کرد: تعدادی از تولیدکنندگان اقدام به صادرات کردند اما مجلس ایراداتی تحت عنوان اینکه این شرکت ها ابتدا می بایست نیازمندی داخلی را تامین کنند، وارد کرد.

عباسپور با اشاره به موضوع تعطیلی برخی از کارخانه های فولادی، اظهار کرد: تعدادی از صنایع زیر دست فولاد بازارهایی همانند عراق را در رقابت با اوکراین و ترکیه از دست داده اند و همچنین کارگران تعدیل شده اند، به همین سبب مجلس به این مسئله ورود پیدا کرده است.

وی یادآور شد: قرار بر این است که همه صنایع محصولات خود را در ابتدا در بورس ارائه دهند و در صورت خریداری نشدن محصولات، محصول مازاد را در بازار به فروش برسانند. عباسپور گفت: در حال حاضر کلیاتی از صحن بازگشته و در کمیسیون در حال اصلاح است و همچنین برای خرده فروشان نیز فضایی فراهم شده است که این مسئله نیز در مجلس مسکوت نمانده و پس از بودجه تکلیف آن مشخص خواهد شد.

سعید عسکرزاده، دبیر انجمن سنگ آهن ایران نیز دررابطه با اینکه شیوه نامه بورس، صنایع بالادست و صنایع خرد فولاد را شامل می شود، اظهار کرد: از جمله اشکالات جزئی به زمان قیمت گذاری و سهم های 70 تا 80 درصد مربوط می شود. وی با گلایه از تصمیم بورسی ها که باعث شدند زمان عرضه مجدد فولاد در بورس نامعلوم باشد، افزود: میان بورس کالا و سازمان بورس می بایست تفاوت قائل شد زیرا سازمان بورس اجازه حکمرانی دارد ولی شرکت بورس کالا خصوصی و خود تنظیم است که اتفاقا انحصاری عمل می کند.

مسئله دستکاری قیمت فولاد این روزها در شرایطی مطرح می شود که موضوع تغییر قیمت گذاری سیمان از جانب برخی نمایندگان از جمله نیکزاد نایب رئیس مجلس طی ماه های گذشته مطرح شد. در آن زمان با وجود اینکه بر کاهش قیمت سیمان تاکید می شد اما در نهایت شاهد رشد قیمت این محصول نیز بودیم که آن هم به علت رشد قیمت تمام شده اتفاق افتاد.

در این رابطه یکی از مسئولان گفت:جهت کاهش دستوری قیمت فولاد برخی نمایندگان مجلس، فشارهایی را وارد می کنند و معتقدند که فولاد در بازار باید زیر 10 هزار تومان عرضه شود در حالی که به جای این کار باید به فکر مدیریت عرضه و تقاضا و حذف رانت باشند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (1)

  • حکمت بهمنی
    حکمت بهمنی1399/11/07 - 13:59 پاسخ

    قیمتادوبرابره دوبرابر عکس جرات ساخت خانه نداردشکم سیر آنگونه خبرندارد