ذوب آهن اصفهان متوقف شد

ذوب آهن اصفهان متوقف شد
ذوب آهن اصفهان متوقف شد

آنطور که شاهد هستیم شرکت‌های تازه تأسیس تولیدکننده فولاد در ایران ظرف مدت کوتاهی میزان تولیدات خود را از مرز یک یا دو میلیون تن گذرانده و شرکتی با عمر متوسط مانند مبارکه به بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد غرب آسیا تبدیل شده است...

آنطور که شاهد هستیم شرکت‌های تازه تأسیس تولیدکننده فولاد در ایران ظرف مدت کوتاهی میزان تولیدات خود را از مرز یک یا دو میلیون تن گذرانده و شرکتی با عمر متوسط مانند مبارکه به بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد غرب آسیا تبدیل شده است؛ اما بر خلاف تصورها ذوب آهن اصفهان که مادر صنایع سنگین کشور به شمار می رود، نتوانسته تولید خود را به ۳ میلیون تن برساند و همچنان با مشکلاتی برای افزایش ظرفیت و تولید روبه‌رو است. بررسی آمارها نشان می دهد که در سال 98 ذوب آهن اصفهان 2.4 میلیون تن فولاد تولید کرده که رقم قابل توجهی محسوب نمی گردد.

با اجرای طرح توازن، تولید 3 میلیون و 600 هزار تنی برای این شرکت لحاظ شد اما واگذاری پروژه‌های متعددی که کار ساخت آنها از سوی ذوب آهن انجام شد، نظیر فولاد خراسان و سبا باعث گردید تا بنیه مالی ذوب ‌آهن روز‌به ‌روز ضعیف ‌تر شود. شرکت ذوب آهن اصفهان تنها تولید کننده فولاد به روش کوره بلند است، از این رو برق و انرژی کمتری مصرف می‌کند و یارانه کمتری نسبت به سایر واحدهای فولادسازی دریافت می نماید. در کنار این موضوع، ذوب آهن مجبور به خرید مواد اولیه با قیمت بازار آزاد است و این فشارها موجب شده تا شرکت حتی با اجرای پروژه توازن به تولید 3 میلیون 600 هزار تنی دست پیدا نکند.

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار آهن، منصور یزدی زاده مدیرعامل ذوب آهن اصفهان، کاهش تولید این مجموعه را از مشکلات مالی کمبود مواد اولیه می‌داند و بیان داشته است که کمبود نقدینگی موجب شده تا تعمیرات کنورتورها با تاخیر انجام پذیرد و از سویی کمبود مواد اولیه، بالا بودن قیمت سنگ ‌آهن دانه ‌بندی و نداشتن سهمیه‌ ای برای ذوب ‌آهن همچنان چالش‌هایی برای تولید ایجاد نماید. این شرکت برای سال 98 برنامه ریزی 3 میلیون و 50 هزار تنی را در نظر گرفته بود اما به دلیل کمبود منابع مالی و تحریم ها توان تعمیرات به موقع کوره شماره یک را نداشت؛ از این رو مجبور به اصلاح بودجه گردید.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (1)

  • امیرحسین
    امیرحسین 1399/02/21 - 04:26 پاسخ

    ای بابا چقدر میخواین گرون کنید ما دیگه رد دادیم.محصو لالت فولادی ذوب را در کشورهای همسایه ارزون میشه خرید.نسبت به قیمت داخل