رانت در زنجیره فولاد

رانت در زنجیره فولاد
رانت در زنجیره فولاد

آهن پرایس: طی صحبت های یک کارشناس اقتصادی؛ از آنجایی که سود زنجیره فولاد با رانت توزیع می شود لزوما باید تدبیری اندیشیده شود تا صادرات به آخرین حلقه های زنجیره منتقل شود. سیدعلی محمد ایوبی در ادامه چنین گفت: در رابطه با مبحث پر اهمیت قیمت گذاری شمش و مقاطع فولادی در بورس کالا...

آهن پرایس: طی صحبت های یک کارشناس اقتصادی؛ از آنجایی که سود زنجیره فولاد با رانت توزیع می شود لزوما باید تدبیری اندیشیده شود تا صادرات به آخرین حلقه های زنجیره منتقل شود. سیدعلی محمد ایوبی در ادامه چنین گفت: در رابطه با مبحث پر اهمیت قیمت گذاری شمش و مقاطع فولادی در بورس کالا می دانیم، کالاهایی که در بازار جهانی است؛ معمولا مازاد تولید کشور تولید کننده است که در واقع به دلیل تولید مازاد به نیاز به وجود آمده است. به طور کلی کشوری که کالایی را صادر می کند، برای کالاهای صادراتی جایزه لحاظ می کنند و به کالای خام ضرایب منفی اعمال می شود.

متاسفانه پس از ملاقات معاون اول رییس جمهور، آقای جهانگیری با آقای اسماعیلی؛ قیمت ها در بازار داخلی دستوری شد و این قیمت ها از سه آیتم : عرضه مدیریت شده، نحوه عرضه و پرداخت مدیریت شده و نرخ های جهانی و ارز نشات گرفت. ایشان تصریح کرد: قیمت ها در انتهای مسیر در بورس کالا بر اساس درصد فروش از بورس مشخص می شود. در واقع محصولات انتهایی زنجیره با قیمت های بورس کالا خرید می شود و به سفره های مردم تزریق می شود؛ این قیمت ها همان قیمت هایی است که با نرخ ارز محاسبه می شود؛ لذا تنها جایی که مجوز گرانفروشی را می تواند صادر کند، بورس کالاست. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: معضل قیمت گذاری دستوری فولاد

آنچه که مهم است این است که گویا بورس سازمان خصوصی است که صرفا در جهت منافع خود و سهامدارانش گام بر میدارد؛ لذا نیاز است دولت تدابیری خردمندانه تر بیاندیشد که برای بورس یا رقیبی برگزیند یا قوانین خاصی لحاظ نماید. ایشان تاکید داشت: در حال حاضر تولیدکنندگان پروفیل و لوله با زیان به فعالیت خود ادامه می دهند. از سوی دیگر دولت و بورس کالا هر روز دستورالعمل جدیدی برای فروش ترکیبی و عرضه صادر می کنند. در نهایت فقط باعث می شود که تولیدکنندگان لوله و پروفیل سبدهایی را که نیاز ندارند ناچار شوند خریداری کنند. از دگر سو به تولید کنندگان ورق مجوز صادرات محصولاتی که در بازار کمیاب است به راحتی می دهند. 

این فعال اقتصادی و صنعتی افزود: صادرات در نظر گرفته شده برای تولیدکنندگان ورق نه تنها نیاز کشور را تامین نمی کند بلکه باعث تزریق گرانی به بازار خواهد شد؛ چرا که با افزایش نرخ ارز و افزایش نرخ های جهانی قطعا قیمت مواد اولیه داخل کشور نیز بالاتر خواهد رفت. ایشان معتقد است: تولید در برخی از نهادها نشات گرفته؛ از رانت های انرژی و سودهای کلانی است که تولیدکنندگان حلقه های بالاتر زنجیره در دستان خود گرفته اند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)