راه اندازی بورس فلزات

راه اندازی بورس فلزات
راه اندازی بورس فلزات

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، بازار فولاد از اواخر سال گذشته و بخصوص در ماه‌ هایی که از سال‌ جاری گذشته است، با رشد قیمتی قابل توجهی همراه شده است. در واقع این بازار نیز همپای سایر بازارها تحت تأثیر رشد نرخ ارز، افزایش قیمت را تجربه کرده است. با توجه به اینکه فولاد و محصولات...

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، بازار فولاد از اواخر سال گذشته و بخصوص در ماه‌ هایی که از سال‌ جاری گذشته است، با رشد قیمتی قابل توجهی همراه شده است. در واقع این بازار نیز همپای سایر بازارها تحت تأثیر رشد نرخ ارز، افزایش قیمت را تجربه کرده است. با توجه به اینکه فولاد و محصولات پتروشیمی جزو محصولات اساسی محسوب می ‌شوند که در بسیاری از صنایع دیگر تأثیر دارند، از سال‌ ها پیش روش ‌های مختلفی برای ساماندهی این بازار و جلوگیری از افزایش قیمت آن تدوین و اجرا شده است.

اما از سال 1382 که بورس فلزات راه‌ اندازی شد، پای فولاد به بازار سرمایه باز شد، اتفاقی که از سال 84 و با تأسیس شرکت بورس کالای ایران، جدی‌تر و پررنگ‌تر دنبال شد. از آن زمان با شدت و ضعف بخشی از محصولات فولادی براساس مکانیزم‌ های بورسی عرضه می ‌شود. اما در اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90، دولت وقت راهکار دیگری برای عرضه محصولات اساسی تدوین کرد. 
به این ترتیب به ‌دنبال ابلاغ مصوبه 27 تیر سال 88 کمیسیون اقتصادی دولت وقت به منظور ایجاد وحدت رویه و هماهنگی بیشتر در عرضه و تقاضای محصولات پتروشیمی، وزارت صنعت بخشنامه و دستورالعمل‌ معرفی شرکت‌ های تولیدی به سازمان صنعت استان‌ها، شرکت بازرگانی پتروشیمی و بورس کالا جهت تأمین نیاز مواد اولیه صنایع پایین‌دستی را ابلاغ کرد.
در سال 1390 افزایش دامنه تحریم ‌های اقتصادی اواخر دهه 80 علیه ایران، ادامه روند خام فروشی، صادرات بی‌رویه، قاچاق محصولات پتروشیمی، افزایش و نوسان شدید قیمت‌ها، عدم تعادل بین عرضه و تقاضا و کمبود بسیاری از محصولات به ‌دلیل احتکار باعث شد تا صنایع بالا دستی و پایین‌ دستی پتروشیمی با مشکلات زیادی روبه رو شوند.برهمین اساس در اردیبهشت سال 1390 سامانه بهین یاب توسط وزارت صمت که ارتباط مستقیمی با تولید کنندگان دارد، متولد و در ابتدا محصولات پتروشیمی وارد این سامانه شد و پس از مدتی فولاد نیز به آن افزوده شد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)