راهکارهای کنترل بازار فولاد

راهکارهای کنترل بازار فولاد
راهکارهای کنترل بازار فولاد

بر اساس گزارشات منتشر شده از برنامه دولت برای کنترل وضعیت بوجود آمده در بازار ها، ظاهرا دولت فعلی قرار است تا زمان اصلاح نرخ ارز 4200 تومان به یک رقم حقیقی تر بصورت موقت نظارت خود را بر انبار های تجار و مصرف کنندگان بیشتر کند. همچنین در این راستا قرار است مدیریت تقاضای بورس کالا را از طریق سامانه بهین یاب در دستور کار ستاد زنجیره فولاد قرار دهد. به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، به نظر می آید در صورتی که این وضعیت ادامهنتواند 

بر اساس گزارشات منتشر شده از برنامه دولت برای کنترل وضعیت بوجود آمده در بازار ها، ظاهرا دولت فعلی قرار است تا زمان اصلاح نرخ ارز 4200 تومان به یک رقم حقیقی تر بصورت موقت نظارت خود را بر انبار های تجار و مصرف کنندگان بیشتر کند. همچنین در این راستا قرار است مدیریت تقاضای بورس کالا را از طریق سامانه بهین یاب در دستور کار ستاد زنجیره فولاد قرار دهد.

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، به نظر می آید در صورتی که این وضعیت ادامه داشته باشد و در این راستا دولت نتواند ارزش را با نرخ مصوب حفظ کند، تنها دو راهکار برای حل این مشکلات می توان ارائه داد:

راهکار اول چند نرخی نمودن دلار می باشد که از این طریق دولت می تواند با اجازه دادن به نزدیکی تقریبی قیمت های داخلی بعضی از بخش های کالایی به ارزش واقعی ریال در مقابل دلار در برابر این نوسانات ایستادگی کند. بنظر می آید عدم عکس العمل دولت به افزایش قیمت میلگرد و پروفیل و دیگر محصولات فولادی بازار داخلی طی ماه های اخیر  هم  استناد به همین رهکار می باشد.

راهکار دوم نظارت بر تمام زنجیره تامین و توزیع کالای سوبسیدی از صفر تا صد تحت نظارت مستقیم دولت می باشد ؛ که نتیجه آن در نهایت منجر به سهمیه بندی کالای دولتی همانند زمان جنگ تحمیلی خواهد شد؛ به این صورت که سهمیه مشخصی کالا به صورت مرحله به مرحله و با نرخ های مصوب در اختیار لایه های مختلف زنجیره به ترتیب‌ از بالا به پایین قرار داده می شود. این وضعیت تا جایی ادامه خواهد داشت که خروجی هر لایه با مارجین مصوب به لایه بعدی منتقل شود تا در نهایت با حواله دولتی و به صورت سهمیه بندی به دست مصرف‌کننده نهایی برسد. این راهکار امکان سوءاستفاده لایه های مختلف از رانت موجود را به حداقل ممکن خواهد رساند. اما هزینه های دولت را درخصوص کنترل زنجیره‌ سنگین می نماید.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)