رشد بی وقفه قیمت ها در بازار آهن

رشد بی وقفه قیمت ها در بازار آهن
رشد بی وقفه قیمت ها در بازار آهن

آهن پرایس: کاهش نرخ دلار در چند روز گذشته این انتظار را در بازار آهن آلات ایجاد کرد که قیمت ها باید کاهشی شود اما گزارش میدانی از بازار آهن نشان می دهد که قیمت ها قصد ریزش ندارند و این بازار به دلیل یک انتظار بیجا در سوت و کور بی سابقه ای فرو رفته است. رشد نرخ دلار آمریکا در...

آهن پرایس: کاهش نرخ دلار در چند روز گذشته این انتظار را در بازار آهن آلات ایجاد کرد که قیمت ها باید کاهشی شود اما گزارش میدانی از بازار آهن نشان می دهد که قیمت ها قصد ریزش ندارند و این بازار به دلیل یک انتظار بیجا در سوت و کور بی سابقه ای فرو رفته است. رشد نرخ دلار آمریکا در ماههای گذشته اکثر بازارها حتی بازارهایی که تولیدات آنها در کارخانه های تولیدی کشور بیش از اندازه است و قابلیت صادرات هم دارند تحت تاثیر گذاشته بود. یکی از این بازارها، بازار آهن آلات است که به گفته اکثر فعالان این بازار، قیمت آهن و میلگرد در شش ماه گذشته ۱۰۰ درصد رشد داشته است. اما به واقع دلیل اینکه وقتی نرخ دلار آمریکا افزایش می یابد و کالاهایی که امکان تولید آن در کشور فراهم است رشد می کند چیست؟ و دلیل اینکه وقتی نرخ دلار آمریکا افت می کند اما قیمت ها قصد کاهش ندارند چه معنایی می تواند داشته باشد؟

حمید رضا رستگار رئیس اتحادیه آهن در گفتگو با خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که تا هفته های گذشته که نرخ دلار آمریکا مدام در حال ادامه دادن روند صعودی خود بود قیمت فولاد، آهن آلات و میلگرد مسیر صعودی خود را ادامه می دادند اما حالا که نرخ دلار کاهش یافته است قیمت ها قصد بازگشت ندارند گفت: بارها بر این موضوع در جلسات خود با مسئولان دولتی و حتی کارخانه های تولیدی تاکید کرده ایم که تا زمانی که بازار آهن منتظر نوسانات نرخ دلار باشد بازار سالمی را شاهد نخواهیم بود. مگر بارها نگفته ایم که شرکتهای واسطه ای با ایجاد یک جو کاذب کمبود کالا ، سعی بر رشد قیمت آهن دارند ؟

وی با اشاره به اینکه حالا که بازار به خاطر افت نرخ دلار، رکودی شدن بازار و افزایش عرضه کالا نسبت به تقاضا قیمت ها کاهش نمی یابد جای سئوال است ؟ افزود: این شرکتهای واسطه ای تا زمانی که در بازار هستند و کسی هم با آنها برخورد نمی کند وضعیت قیمت آهن در بازار این گونه خواهد شد که نوک پیکان قیمت ها همواره به سمت بالا خواهد بود. گزارش میدانی از بازار آهن نشان می دهد که اکثر فروشندگان با تجربه و با سابقه در طی این چند روز هیچ متقاضی خریدی را در بازار آهن ندیده اند. آنان می گویند: در طی این چند روز که نرخ دلار افت داشته است باعث تغییر رویه متقاضیان نیز شده است. برخی از خریداران که قبلا استعلام قیمت را کار هر روزه خود می دانستند نیز از این اقدام دست کشیده اند. آنها منتظر کاهش قیمت هستند اما وقتی با گذشت چند روز از افت ارز هنوز آهن آلات کاهش نیافته است به نظر می رسد که این انتظار بیهوده است.

اسماعیل رحمانی یکی از فعالان بازار آهن است معتقد است قطعا رشد صادرات آهن آلات به کشورهای همسایه برای کارخانه ها ارزآوری خوبی دارد.وی می گوید: اینکه منتظر بمانیم با کاهش نرخ دلار، قیمت آهن آلات نیز افت کند باید اینطور موضوع را بررسی کرد که مگر قیمت سایر اقلام کاهش یافته است که حالا منتظر باشیم قیمت میلگرد و آهن کاهش یابد؟

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)