رشد یا کاهش تقاضا؟

رشد یا کاهش تقاضا؟
رشد یا کاهش تقاضا؟

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، در حالی که همچنان چند روزی به اتمام خرداد ماه باقی ‌مانده اما میزان تقاضا و حجم معاملات برای محصولات فولادی در بورس کالا طی سه هفته ابتدایی خرداد ماه نسبت به تقاضا و حجم معاملات در اردیبهشت‌ ماه افزایش داشته است. در واقع در حالی‌که در اردیبهشت‌ ماه سال جاری در...

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، در حالی که همچنان چند روزی به اتمام خرداد ماه باقی ‌مانده اما میزان تقاضا و حجم معاملات برای محصولات فولادی در بورس کالا طی سه هفته ابتدایی خرداد ماه نسبت به تقاضا و حجم معاملات در اردیبهشت‌ ماه افزایش داشته است. در واقع در حالی‌که در اردیبهشت‌ ماه سال جاری در مجموع تقاضایی معادل یک میلیون و ۷۲۵ هزار تن برای انواع محصولات فولادی در بورس کالا به ثبت رسید، میزان تقاضای ثبت شده تا روز ۲۱ خرداد به یک ‌میلیون و۹۶۴ هزار تن رسید.

همچنین در حالی که حجم کل معاملات برای محصولات فولادی در اردیبهشت ماه برابر با ۶۵۴ هزارو ۴۳۱ تن بود، میزان حجم معاملات صورت گرفته در زمینه این محصولات تا روز ۲۱ خرداد ماه به یک میلیون و ۹۵ هزار تن رسید که این رقم حاکی از رشد قابل توجه معاملات طی این مدت است. البته از آنجایی که همچنان تفاوت قابل‌ توجهی میان عرضه و تقاضا در زمینه محصولات فولادی وجود دارد، رشد قیمتی در این بازار امری تعجب برانگیز نیست.

اگر چه عموما افزایش تقاضا، آماری مثبت تلقی شده و رشد تقاضا برای فولاد نشان از افزایش فعالیت‌ های توسعه ‌ای دارد که می‌تواند به بهبود شاخص‌ های اقتصادی منجر شود، اما افزایش تقاضای ایجاد شده در بازار محصولات فولادی کشور از این دست به شمار نمی‌ رود. در واقع رشد تقاضای حاصل شده برای محصولات فولادی کشور به مفهوم افزایش مصرف در زمینه این محصولات نیست و تنها بخش اندکی از محصولات خریداری شده به مصرف واقعی می‌رسند و بخش قابل توجهی از این معاملات روی کاغذ باقی می‌ماند. اما این افزایش تقاضای کاغذی به رشد روز افزون قیمت محصولات فولادی دامن می ‌زند.

شرایط پیش آمده در بازار محصولات فولادی و استمرار روند رو به رشد قیمتی باعث شده مصرف‌کنندگان این حوزه از ترس افزایش بیشتر قیمت‌ های آتی به فکر خرید پیش از موعد مواد اولیه مورد نیاز خود باشند تا به این ترتیب از سویی از افزایش قیمت آتی کمتر متضرر شوند و از سوی دیگر با تبدیل نقدینگی خود به کالا از اثرات تورمی اقتصاد مصون بمانند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)