رفع عطش بازار با افزایش عرضه

رفع عطش بازار با افزایش عرضه
رفع عطش بازار با افزایش عرضه

فعالان بازارآهن معتقدند که تلاطمات بازار با رشد عرضه محصولات فولادی در بورس کالا و رفع عطش بازار به  تعادل رسیده و برطرف می گردد. اگر عرضه یک محصول در بورس کالا امکان عرضه خارج از بورس را هم داشته باشد، باعث برهم خوردن نظم بازار می شود...

فعالان بازارآهن معتقدند که تلاطمات بازار با رشد عرضه محصولات فولادی در بورس کالا و رفع عطش بازار به  تعادل رسیده و برطرف می گردد. اگر عرضه یک محصول در بورس کالا امکان عرضه خارج از بورس را هم داشته باشد، باعث برهم خوردن نظم بازار می شود. از این رو وزارت صمت باید بر عرضه کافی فولادسازان در بورس نظارت داشته تا التهاب قیمتی در این بازار فروکش کند.

از این رو فولادسازان باید عرضه‌های محصولات خود در بورس کالا را مثل گذشته انجام دهند، چرا که صادرات محصولات استراتژیک مانند فولاد از اهمیت بسیاری برخوردار است، از این رو وزارت صمت باید برای عرضه کامل محصولات فولادسازان در بورس و تامین نیاز داخل و روند مطلوب تولید، مشوق قرار دهد به طوریکه در صورت عرضه مکفی و مستمر فولادسازان در بورس، شرایط برای رشد صادراتی فولادی ها نیز با توجه به حجم بالای تولید در کشور مهیا شود. این کارشناس اقتصادی با انتقاد از برخی شرکت‌های فولادی که محصولات خود را خارج از بورس کالا عرضه می‌کنند، گفت: با توجه به ظرفیت تولیدات فولاد در کشور اگر تمام عرضه و تقاضای آن در بستر بورس کالا شکل بگیرد، دو طرف معامله سود می برند. در حال حاضر متاسفانه به دلیل ضعف قانون و نظارت وزارت صمت، برخی از تولیدکنندگان در بازار آزاد برای کسب سود بیشتر محصول خود را عرضه می کنند و همین موضوع علاوه بر شفاف نبودن مبادلات، قیمت ها را برهم می زند.

با توجه به وجود زیرساخت های بکارگیری از ابزارهایی مانند معاملات آتی و گواهی سپرده کالایی در بورس کالا امیدوارم به زودی این حلقه مفقوده در حوزه شفافیت و پوشش ریسک تولیدکنندگان، مصرف کنندگان و سرمایه گذاران حوزه کالا مورد توجه مسوولان قرار گیرد و شرایط به گونه ای شود، یک مصرف کننده فولاد از امروز بتواند برای چند ماه آینده قرارداد آتی فولاد منعقد کند و از رشد قیمت و یا نرسیدن محصول به دستش، نگران نباشد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (2)

  • حکمت بهمنی
    حکمت بهمنی1399/05/02 - 01:11 پاسخ

    این همه اهن تریلها ی بیشمار صف کشیده بودندصادرات میکردند چشد یک روزه گفتن تولید نیست خیلی بدمدم بیچاره را پیچوندن

  • حبیب
    حبیب1399/05/01 - 23:41 پاسخ

    سلام. این افزایش عرضه از ترس کاهش قیمته کاش روزی برسه مردم به این نتیجه برسند که آهن نخرند.چون وقتی گرون میشد فروشنده ها نمی فروختند و باعث گرانی مضاعف میشدند.و میگفتند چرا بفروشیم فردا قیمت بیشتر از امروزه .چرا یه روز هم خریدار نمیگه امروز نخریم فردا از امروز ارزونتره.این که میگند افزایش عرضه فقط میخوان توجیه گرانفروشی رو بکنند.