روزهای تکراری بازار فولاد

روزهای تکراری بازار فولاد
روزهای تکراری بازار فولاد

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، بازار فولاد سال‌ هاست که به یک بازار سرکش مشهور شده یعنی روند عمومی نوسان قیمت ‌ها شدید و بعضا پرشتاب است و بیش از همه چیز امکان پیش‌ بینی این بازار مخصوصا در کوتاه‌ مدت دشوار بوده و همچنین ماه‌ هاست که با آرامش قیمتی در تضاد جدی قرار داشته است...

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، بازار فولاد سال‌ هاست که به یک بازار سرکش مشهور شده یعنی روند عمومی نوسان قیمت ‌ها شدید و بعضا پرشتاب است و بیش از همه چیز امکان پیش‌ بینی این بازار مخصوصا در کوتاه‌ مدت دشوار بوده و همچنین ماه‌ هاست که با آرامش قیمتی در تضاد جدی قرار داشته است. تمام این پیچیدگی‌ها را در کنار نوسان بهای آزاد و نیمایی ارز یا تغییر قیمت ‌های جهانی و میزان جذابیت و پتانسیل صادرات را اگر با هم  در نظر بگیریم آن وقت چهره واقعی بازار فولاد قابل توصیف است. 

همه این موارد به ‌صورت مستقیم بر نوسان قیمت‌ ها اثرگذار است و اگر بخواهیم به جای بررسی همه این موارد و با یک سیگنال مشخص یعنی اعمال قیمت دستوری به مدیریت بازار بپردازیم، کژتابی بازار را موجب خواهیم شد. بنا بر این اگر بازار میل به کاهش نرخ داشته باشد، عقبگرد بزرگی را در حجم تقاضا شاهد خواهیم بود و هم چنین هر میزان رشد قیمت ‌ها با موشکافی دقیقی مورد توجه قرار می‌گیرد.

 این وضعیت را در شرایطی قابل اجرا می باشد که آزاد شدن بازار از قید نرخ گذاری دستوری به رشد محسوس نرخ در هفته های آتی انجامید. این واقعیت ‌ها را می‌توان زیر ساخت اصلی در بازار فولاد به شمار آورد و در شرایطی که بهای شمش در بورس کالا بعد از رکوردهای قیمتی پیشین و به کمک رشد عرضه‌ ها به سمت کاهش نرخ متمایل شده احتمال استمرار این افت قیمت نیز وجود دارد.

 شاید مهم‌ ترین نکته این کاهش قیمت‌ها را بتوان خلع سلاح تصمیم‌ ساز بازار و بی‌اثر شدن قیمت‌ گذاری دستوری به شمار آورد، آن‌هم در وضعیتی که مسیر کلی در بازار فولاد به سمت تقابل واقعی و منطقی عرضه و تقاضا حرکت می‌کند. موارد فوق به این معنی نیست که جریان عمومی قیمت‌ها در بازار آزاد با سقوط آزاد نرخ همراه شده و قیمت‌های به نرخ‌های سال 97 باز می‌گردد؛ ولی در صورتی که روند کلی بازار از یک مسیر مشخص و آزاد برخوردار باشد نگرانی‌های چندانی قابل ترسیم نیست.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)