رونق بازار آهن با افزایش صادرات

رونق بازار آهن با افزایش صادرات
رونق بازار آهن با افزایش صادرات

آهن پرایس: هفته گذشته درحالی پایان یافت که قیمت روز آهن آلات تقریبا راکد و بدون تغییر بود و تحرک چندانی در بازار رؤیت نشد، طبق آمار موجود نرخ اهن الات در روز پنجشنبه در غالب مبادی فروش میل به ثبات داشت ونوسانات...

آهن پرایس: هفته گذشته درحالی پایان یافت که قیمت روز آهن آلات تقریبا راکد و بدون تغییر بود و تحرک چندانی در بازار رؤیت نشد، طبق آمار موجود نرخ اهن الات در روز پنجشنبه در غالب مبادی فروش میل به ثبات داشت و نوسانات محسوسی ایجاد نشد.

بازار ارز نیز تقریبا روز آرامی را سپری کرد و نوسانی مشاهده نشد به طوری که قیمت دلار با ثبات در کانال قیمتی 26 هزار تومانی در پایان هفته در بازار آزاد به قیمت 26 هزار و 480 تومان به فروش رسید.

تحلیل قیمت روزانه آهن

با اینکه پنجشنبه روز نیمه تعطیل در بازار است و خرید آهن آلات رونق چندانی ندارد اما پنجشنبه گذشته تحرکات محدودی در بازار آهن و فولاد مشاهده شد، به طوری که براساس آمار غالب آهن‌فروشان قیمت‌ها را ثبات نگه داشتند اما در برخی شرکت‌ها میل به افزایش قیمت مشهود بود درحالی که برخی دیگر از مبادی فروش اندکی قیمت‌ها را کاهش دادند.

بر همین اساس قیمت میلگرد آجدار با کاهش 100 الی 300 تومانی در بازار عرضه شد اگرچه ثبات قیمت در برخی مبادی فروش نیز مشهود بود، کف قیمتی میلگرد در پایان هفته گذشته حدود 15 هزار و 100 تومان محاسبه شد و سقف قیمتی این محصول نیز حدود 16 هزار تومان برآورد شد و نوسانات جزئی که رخ داد در این بازه قیمتی بود.

قیمت نبشی و ناودانی در کنار ثبات محصولات در برخی شرکت‌ها، با افزایش 100 الی 200 تومانی همراه بود. قیمت تیراهن کیلویی تقریبا در همه مبادی فروش ثبات داشت و در بخش شاخه‌فروشی نیز در کنار ثبات، تنها در یک شرکت‌ کاهش 100 تومانی داشت، 

همچنین قیمت روز پروفیل و انواع لوله گازی، صنعتی و ... نیز در عمده شرکت‌ها ثبات قیمت را تجربه کرد و تنها در یک شرکت با کاهش 100 تومانی مواجه بود. عمده ورق‌ها نیز تقریبا با ثبات قیمت عرضه شدند و تغییر محسوسی نداشتند.

بررسی اوضاع بازار آهن 

تحرکات محدودی که در بازار ایجاد شد تلاشی برای جذب متقاضی اهن الات بود، برآیند کلی از اوضاع فعلی بازار آهن و فولاد بیانگر مقاومت بازار تقاضا در برابر افزایش قیمت‌ها است در حالی که بازار عرضه نیز تمایلی به کاهش قیمت‌ها ندارد.

اگرچه هر دو کفه بازار دلایل موجهی برای این عکس‌العمل دارند اما این شرایط به ایجاد سکون و کاهش معاملات آهن منجر شده است و گواه این امر نیز افت معاملات تا 6 درصد در هفته گذشته بود درحالی که در هفته پیش‌تر این رقم 35 درصد محاسبه شده بود.

این درحالی که است که اخبار و آمار حاکی از رونق صادرات و افزایش قیمت‌ها در بازارهای جهانی است، به طوری که در پی افزایش تقاضای چین برای محصولات فولادی ایران، نرخ شمش بلوم 5 درصد و تختال 8 درصد افزایش یافت که تأثیر آن در هفته جاری به وضوح در بازار مشاهده خواهد شد و احتمال دارد تا حدی نیز به افزایش تقاضا منجر شود.

از سوی دیگر مذاکرات کشدار وین هم همه بازارهای مالی را در انتظار و تعلیق نگه داشته که این امر مانع از ایجاد تحرک و تغییر در بازار می‌شود. اما آنچه در شرایط فعلی چرخ‌های راکد بازار را به حرکت وامی‌دارد رونق ساخت مسکن و پروژه‌های عمرانی است اما درحال حاضر ضعف شدیدی در این حوزه وجود دارد.

بنابراین ساخت و سازی که به رونق بازار آهن و فولاد منجر شود هنوز رخ نداده است و در صورت عملی شدن این جریان و همچنین تعیین تکلیف مذاکرات وین، تحرکی اساسی در بازار ایجاد می‌شود که خروج از کساد و رکود را رقم خواهد زد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازار بی‌مشتری آهن‌آلات

اما این نکته‌ مهم قابل ذکر است که شاید تأثیر مذاکرات و اخباری که در این زمینه منتشر می‌شود به طور مستقیم در بازار ارز مشاهده شود، اما تقاضای مصرف و اوضاع صادرات، دو عامل مهمی است که درحال حاضر در تعیین شرایط فعلی بازار آهن نقش پررنگ‌تری دارند.

 اگر بازار واکنشی به اخبار برجام نشان می‌دهد بیشتر هیجانی و در کوتاه مدت است و  در طولانی مدت فاکتورهای دیگری رونق یا رکود در بازار را رقم خواهد زد.

اخباری هم که از مذاکرات به گوش می‌رسد همگی گویای روند مثبت نشست‌ها و نزدیک شدن به مرحله نهایی مذاکرات است. جلسه‌ای هم که امروز با حضور هر سه کارگروه تشکیل خواهد شد حول محور لغو تحریم‌ها، مباحث هسته‌ای و اجرای آن است.

اگرچه برخی انجام توافقات را امری در دسترس و در آینده‌ای نزدیک میسر می‌دانند اما در کنگره آمریکا دو دستگی در این زمینه ایجاد شده است که علاوه‌بر طولانی شدن فرایند مذاکره، نتایج آن را نیز در ابهام فرومی‌برد.

طبق آمار از تالار صنعتی، امرزو برخی محصولات فولادی در بورس کالا عرضه خواهد شد که شامل حجم آن حدود 930 هزار تن است. همچنین عرضه امروز شامل محصولاتی اعم از تیرآهن، میلگرد ساده صنعتی، شمش بلوم، نبشی و ناودانی، ورق سرد، ورق گرم و... است. گویا نرخ این محصولات در مقایسه با عرضه پیشین کاهش قیمت دارند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 2 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (1)

  • علی
    علی1400/11/23 - 16:11 پاسخ

    سلام سپاس از مطالبی که گذاشتین