رویدادهای مهم فولادی

رویدادهای مهم فولادی

آهن اسفنجی که محصولی استراتژیک و حیاتی در بازار آهن و فولاد داخلی است به علت کمبود آن به صورت سهمیه‌بندی شده عرضه می‌شود این درحالی است که گزارش‌ها از افزایش 4900 درصدی این محصول در فروردین سال جاری حکایت دارد...

آهن پرایس: گزارش‌ها از بازار فولاد ایران حاکی است براساس پیش‌بینی‌ها، به‌رغم وعده‌های مسئولین، برای سومین سال متوالی شاهد کمبود انرژی در کشور و به ویژه محدودیت مصرف برق در صنایع مختلف هستیم که طبق معمول آتش آن دامن صنعت فولاد را نیز گرفته است.

عدم قطعی برق و کنترل مصرف آن در تابستان امسال وعده‌‌ای بود که عملی نشدن آن از پیش محرز بود، در همین راستا شرکت توزیع نیروی برق از سهمیه‌بندی و اعمال محدودیت مصرف از خرداد تا مرداد در صنایع فولادی و سیمان خبر داد.

به این صورت که هر واحد تولیدی موظف است یکی از برنامه‌های پیشنهاد شده را متناسب با فرایند تولید خود انتخاب کند تا پس از اعلام در سامانه جامع مدیریت پیک بار کشور ثبت شود.

به این ترتیب برنامه‌های پیشنهادشده به این صورت خواهد بود: 1-همکاری از تاریخ 15 خرداد الی 15 شهریور، کاهش بار 30 درصد از سلاعت 11 تا 23؛ 2- همکاری از تاریخ 1 تیرماه الی 31 مردادماه، کاهش بار 60 درصد از ساعت 11 الی 23؛ 3- همکاری از تاریخ 24 تیرماه الی 24 مردادماه کاهش بار 90 درصد از ساعت 11 الی 23.

صادرات عجیب آهن اسفنجی

براساس آمار منتشر شده از میزان محصولات فولادی صادر شده در ماه فروردین، شمش فولادی بیشترین حجم صادرات را به خود اختصاص داده است اگرچه به طور کلی و در مقایسه با ایام مشابه در سال گذشته حدود 5 هزار تن کاهش داشته است به این صورت که حجم شمش صادرشده در فروردین سال جاری 631 هزار تن برآورد شده است در حالی که سال گذشته همین محصول حدود 636 هزار تن برآورد شده است اما گویا صادرات آهن اسفنجی 4900 درصد افزایش داشته است.

طبق همین آمار که توسط انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران منتشر شده است، در فروردین سال جاری حدود 178 هزار تن مقطع فولادی صادر شده که در مقایسه با فروردین سال گذشته افزایش 13 درصدی داشته است.

صادرات مقاطع تحت با فازایش 54 درصد مواجه بود و صادرات محصولات فولادی هم حدود 20 درصد نسبت به ابتدای سال گذشته افزایش یافته استبه عبارتی از 27 هزار تن در سال گذشته با 42 هزار تن رسیده است اما این درحالی است که آهن اسفنجی در سال گذشته 1000 تن صادر شده بود اما در فروردین امسال 4900 درصد افزایش صادرات داشته که بیانگر صادرات بالای 50 هزارتنی این محصول است که کمی عجیب به نظر می‌رسد و رکورد سایر محصولات را زده است.

نکته عجیب ماجرا اینجاست درحالی صادرات آهن اسفنجی افزایش عجیب و چشمگیری داشته که در بازار کشور با کمبود این محصول مواجه هستیم. آهن اسفنجی که محصول حیاتی و مهمی برای تولیدکنندگان است معمولا در بازار داخلی دچار کمبود این محصول است از همین رو به صورت سهمیه‌بندی شده عرضه می‌شود، حال چگونه ممکن است این محصول استراتژیک آن هم در شرایطی که قطعی برق صنایع فولادی حتمی است، به این میزان صادر شده باشد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 3 از 5 - 3 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)