رکود در بازار آزاد و بورس کالا

رکود در بازار آزاد و بورس کالا
رکود در بازار آزاد و بورس کالا

آهن پرایس: قیمت روز آهن آلات در اکثر مبادی فروش روز گذشته هم نوسانات متعددی داشت به طوری که جو کلی بازار به سمت و سوی کاهش قیمت اهن تمایل بیشتری داشت. قیمت دلار نیز که با جهشی ناگهانی به مرز کانال 31 هزار ...

آهن پرایس: قیمت روز آهن آلات در اکثر مبادی فروش روز گذشته هم نوسانات متعددی داشت به طوری که جو کلی بازار به سمت و سوی کاهش قیمت اهن تمایل بیشتری داشت.

قیمت دلار نیز که با جهشی ناگهانی به مرز کانال 31 هزار تومانی نزدیک شده بود به تدریج عقب‌نشینی کرد و با کمی کاهش روز گذشته در بازار آزاد به قیمت 30 هزار و 120 تومان به فروش رفت.

تحلیل روزانه قیمت آهن

به گزارش آهن پرایس، روز گذشته نیز کاهش تدریجی نرخ روز اهن همچنان تداوم داشت و پس از افزایش قیمت ناگهانی در ابتدای هفته، در پایان آن شاهد بازگشت قیمت‌ها به کانال‌های قبلی هستیم.

از همین رو آنچه در بازار میلگرد آجدار رخ داد گویای اوضاع کلی بازار آهن است، به عنوان مثال قیمت میلگرد آجدار در بخشی از بازار بدون تغییر بود و تعداد کثیری از آهن‌فروشان نیز حدود 200 الی 300 تومان به کاهش قیمت‌ها اقدام کردند.

در بخش کیلوفروشی قیمت تیرآهن تقریبا ثابت اعلام شد، همچنین در بخش شاخه‌فروشی نیز اغلب کارخانه‌ها ثبات داشتند و تنها در کارخانه ذوب آهن اصفهان کاهش جزئی حدود 15 الی 50 هزار تومانی مشاهده شد.

قیمت پروفیل و انواع لوله مانیسمان، داربستی و... غالبا با کاهش 100 الی 400 تومانی اعلام قیمت شد، اما قیمت روز ناودانی و نبشی تقریبا در همه شرکت‌ها ثابت بود.

قیمت ورق سیاه، ورق استیل و... در اغلب مبادی فروش با کاهش 100 الی 200 تومانی اعلام شد در حالی که ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی در کثیری از شرکت‌ها با افزایش 100 الی 200 تومانی همراه بود.

در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم شاهد نوسانات و بازار متلاطمی بودیم که از آغاز هفته شروع شد، به طوری که این التهابات نه تنها در بازار آهن و فولاد که در همه بازارها قابل مشاهده بود، اما با نزدیک‌تر شدن به پایان هفته از حرارت این التهابات کاسته شد و هیجانات افزایشی بازار فروکش کرد.

کاهش قیمتی که در بازارهای جهانی اتفاق افتاده است با وجود مسائلی همچون نرخ تورم و نرخ دلار و باقی مسائل، موجب کاهش قیمت دربازار داخلی و رکود عمیق در بازار آهن گشته است به طوری که همه دست از خرید شسته و منتظر تعیین تکلیف در بازار هستند.

با توجه به افت قیمت محصولات صادراتی، در عرضه روز سه‌شنبه کمتر از نیمی از شمش عرضه شده روی نرخ پایه به فروش رسید اما روز گذشته به دلیل قیمت‌های بالاتر از بازار خارج از بورس و انتظار بازاریان برای اصلاح قیمت‌ها در بازار داخلی با توجه به اوضاع محصولات صادراتی، معاملات محصولات فولادی رونق چندانی نداشت.

پارامترهای تعیین قیمت اهن الات، نرخ محصولات صادراتی و نرخ دلار نیمایی است، اما تا زمانی که قیمت‌ها واقعی نشده و بازار حباب دارد، رکود در بازار همچنان تداوم خواهد داشت و تقاضایی نیز در بازار ایجاد نخواهد شد.

از طرفی معاملات دو روز گذشته بازار بورس به نوعی تعیین‌کننده میزان قیمت‌ها در بازار آزاد بود که تأثیر آن در روزهای آتی نمایان خواهد شد، روز گذشته که حدود 255 هزار و 649 تن انواع محصولات فولادی در بورس عرضه شده بود تنها 21 درصد از محصولات معامله شدند که این آمار بیانگر کاهش میزان معاملات در مقایسه با آخرین عرضه است.

آنطور که از اوضاع کلی بورس کالا برمی‌آید حجم معاملات چندان جالب توجه نبوده و این به معنی رکود عمیق در بازار است. از میان محصولات عرضه شده، نرخ میلگرد آجدار حدود 16 هزار و 292 تومان ثبت شد و تیرآهن نیز با قیمت 15 هزار و 359 تومان مورد معامله قرار گرفت.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: سازوکار نامشخص نوسانات بازار آهن

با این اوصاف به نظر می‌رسد با توجه به پارامترهای مؤثر بر بازار آهن و فولاد از جمله نرخ دلار و حفظ کانال 30 هزار تومانی، حمایت از کانال قیمتی 14 هزار و 400 الی 14 هزار و 700 تومانی شمش و احتمال تشدید محدودیت‌های مصرف برق در ماه بعد، قیمت میلگرد در کانال 17 هزار و 500 تومانی متوقف شود.

اما اگر واقعیت‌های بازار را در نظر بگیریم به لحاظ روانی نیز در نیمه دوم خرداد، آهن آلات ظرفیت افزایش قیمت را دارد و ممکن است میلگرد وارد کانال 18 هزار تومانی شود، اما وقوع این امر منوط به پایداری شرایط فعلی و عدم وقوع جریان و مسائل جدید سایسی و اقتصادی است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)