زلزله در بازار فولاد

زلزله در بازار فولاد
زلزله در بازار فولاد

بنابر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار فولاد، در شرایطی که بسیاری از واحد های تولیدی مایل به داد و ستد فولاد در بورس کالا هستند، خروج فولاد از بورس کالا و حتی اگر الزام به قیمت‌گذاری دستوری مطرح شود به مصوبه شورای عالی بورس نیاز دارد که تاکنون جلسه‌ای در این خصوص

بنابر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار فولاد، در شرایطی که بسیاری از واحد های تولیدی مایل به داد و ستد فولاد در بورس کالا هستند، خروج فولاد از بورس کالا و حتی اگر الزام به قیمت‌گذاری دستوری مطرح شود به مصوبه شورای عالی بورس نیاز دارد که تاکنون جلسه‌ای در این خصوص برگزار نشده است، بلکه غالب اعضای این شورا از جمله شخص وزیر اقتصاد با آن مخالف هستند. عضو شورای عالی بورس ضمن حمایت از عرضه محصولات فولادی در بورس کالا عنوان کرد: شخص وزیر اقتصاد کاملا با اجرای مکانیزم بازار در رینگ‌های معاملاتی بورس کالا موافق هستند.

به نظر می‌رسد جز شنیده‌ها یا ادعای نامه‌‌نگاری‌های غیرشفاف، هنوز خبر قطعی یا ابزار قانونی قدرتمندی برای خروج محصولات فولادی از بورس کالا در دست نیست، بنابراین تاکنون تنها به گمانه‌زنی‌ها استناد شده که البته برخی این مطلب را جدی ارزیابی کرده‌اند. در شرایطی که بهای مصنوعات فولادی به‌ صورت روزشمار در حال افزایش است این قبیل شایعات و گمانه‌زنی‌ها تنها به زیان بازار فولاد تمام شده و تاکنون رشد قیمت‌ها تنها خروجی آن بوده است. از سوی دیگر عرضه‌های مصنوعات فولادی هنوز ادامه داشته و حتی انتظار رشد عرضه‌ها مطرح شده است. شاید این رفتارها و اظهار نظرها مقطعی باشد ولی بازار و صنعت فولاد در نهایت عواقب آن را متحمل خواهد شد که رشد قیمت‌ها ساده‌ ترین خروجی آن بوده است.

از این رو دولت به قیمت‌ گذاری زنجیره فولاد وارد نمی‌شود بنابراین قیمت‌ گذاری سنگ‌آهن، گندله، کنسانتره و آهن‌اسفنجی را به بخش خصوصی سپرده است. این اظهارنظر را باید بسیار مهم ارزیابی کرد، زیرا احتمال مداخله دولت در نرخ‌ گذاری‌ها را کاهش می‌دهد. از سوی دیگر خبرهای متناقضی از امکان داد و ستد به‌صورت حواله‌ای با نرخ‌گذاری دستوری (۲۰ درصد بالاتر از قیمت‌های سال گذشته) مخابره شده که شوک بزرگی به این صنعت به شمار می‌رود که تبعات آن مشخص نیست. در هر حال اوضاع شفاف نیست و این نبود شفافیت خبری نیز برای صنعت و بازار فولاد خطرناک است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (1)

  • فرو
    فرو1399/05/09 - 13:22 پاسخ

    همه اجناس رو ببرن بالا مشکلی نداره فقط اهن و ماشین و .. موارد دیگه بالا میره ولی اون تولید کنده باید چکار کنه با این مواد اولیه گرون