سایه سیاست بر بازار آهن

سایه سیاست بر بازار آهن
سایه سیاست بر بازار آهن

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار آهن،  علاوه بر شرایط ملتهب  در بازار، خرید فولاد در بورس کالا نیز به قیمت پایه هم گران می باشد که تداوم این روند بدون هیچ دلیل منطقی تنها به ضرر صنایع پایین دستی فولاد تمام می شود چراکه ...

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار آهن،  علاوه بر شرایط ملتهب  در بازار، خرید فولاد در بورس کالا نیز به قیمت پایه هم گران می باشد که تداوم این روند بدون هیچ دلیل منطقی تنها به ضرر صنایع پایین دستی فولاد تمام می شود چراکه گرانی های بی دلیل آهن و فولاد در کشور و عدم تحمل خریداران و مصرف کنندگان بیش از بیش می طلبد که مسولان وزارت صنعت، بورس کالا و ستاد تنظیم بازار تقاضا بر کاهش قیمت پایه  انواع تولیدات فولادی در بورس کالا اصرار ورزند و با پیگیری های خود در رابطه با اجرای مصوبات ستاد تنطیم بازار فولاد برای عرضه حداکثری فولاد سازان در بورس کالا  موجبات تعادل قیمت را نیز فراهم کنند. 

کارشناسان معتقدند که معمار اصلی این روند صعودی همانطوریکه از نشانه ها برمی‌آید، خود بازارساز با همراهی فولادسازان هستند و عوامل دیگر اتفاقات افتاده در حوزه‌های مختلف شامل ارز یا مسائل سیاسی، فقط تسهیل کننده این روند صعودی می باشند. شایان ذکر است بعلت عدم کشش بازار ورق فولادی خریداران در بورس کالا معترض به قیمت های پایه بالا هستند و با عنایت به اینکه قیمت پایه از قیمت جهانی و قیمت  ارز نیمایی سر چشمه می گیرد با توجه به انواع رانت های تولید بالا دستی ها از جمله سنگ آهن، برق، گاز، آب و دستمزد و هزینه احداث تا یک چهارم قیمت جهانی لذا به فوریت خواهان کاهش قیمت پایه هستند.

بدیهی است در غیر این صورت شاهد رکود تورمی بیشتر و فشار مضاعف به صنایع پایین دستی و مصرف کنندگان خواهیم بود. البته ازقبل هشدارهایی پیرامون نرخ صادراتی میلگرد آجدار ایران که در حال حاضر حدود ۴۰۰ دلار/تن بوده و هم چنین نرخ صادراتی ریالی آن که  معادل ۴۹۰۰ تا مرز ۵۰۰۰ تومان/کیلو  می باشد از جانب فعالان بازار داده شده بود تا بزرگواران فعال در زنجیره های پایانی توزیع، به خصوص خرده‌فروشان عنایت داشته باشند که ارقامی بالاتر از این رقم به نوعی در بازارهای ارام پس از فرونشست هیجان با ریسک توام بوده، بنابراین حساسیت بالاتری را در تصمیم نهایی می طلبد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (6)

  • رضا فرمانی
    رضا فرمانی1398/10/21 - 18:51 پاسخ

    خرید نکردن قیمت پایین نمیاره بر فرض تا پایین بیاد مصالح دوبرابر رفته بالا برای مصرف کننده انتظار یعنی ضرر من دوماه پیش نوید قیمت ۵۵۰۰ دادم الانم میگم تا آخر سال قیمت ۶۰۰۰ تومن هست خودم تولید کننده فروشنده و سازنده هستم

  • حسن علیزاده
    حسن علیزاده1398/10/18 - 18:16 پاسخ

    سلام ، بنظرم میله گرد را برای مصرف کنندگان خرد سهمیه بندی و تعاونی توزیع کنند بنده بعد ۵۰ سال عمر تازه ۳ ساله میخوام یک طبقه خونه بسازم ببین چقدر بالا پایین میشیم ، ما چه گناهی کردیم.

    • علیرضا
      علیرضا1398/10/19 - 11:54

      سلام آقای علیزاده سال گذشته که قیمت میلگرد رشدی ۱۰۰ درصدی داشت این پیشنهاد را اتحادیه‌ها داشتند ولی بعد از ۶ ماه بنا بهر دلیلی اجرایی نشد لذا فکر نمی‌کنم در سال جاری به این پیشنهاد توجهی شود.

  • هکر
    هکر1398/10/18 - 17:57 پاسخ

    منتظر یه شوک جدید دولت باشید میارن پایین ببین کی گفتم

  • علی
    علی1398/10/18 - 14:27 پاسخ

    هرکسی چه انبار دار چه مصرف کننده دراین روزها خرید کنه حتما شک نکنید که باید ضرر بده ، دولت که اقدامی نمیکنه در برابر این اجحاف پس حداقل خودمون با خرید نکردن به تعویق انداختند خرید جلوی این فرصت طلبی رو بگیریم

    • علی اف
      علی اف1398/10/19 - 01:32

      بله حق باشماست من خودم الان چندروزه دست نگه داشتم نمیخرم تاارزونشه چه خبره پس نخرید