سردرگمی بازار آهن

سردرگمی بازار آهن
سردرگمی بازار آهن

آهن پرایس: گزارش‌ها از بازار آهن حاکی از نوعی بلاتکلیفی فروشندگان در تعیین قیمت روز آهن آلات و عرضه آنها بود به طوری که نوسانات نامنظم کاهشی و افزایشی در کنار ثبات نسبی در برخی شرکت‌ها مشاهده می‌شد.به عنوان مثال نمی‌توان گفت که قیمت میلگرد به طور مشخص کاهشی بود یا ثبات...

آهن پرایس: گزارش‌ها از بازار آهن حاکی از نوعی بلاتکلیفی فروشندگان در تعیین قیمت روز آهن آلات و عرضه آنها بود به طوری که نوسانات نامنظم کاهشی و افزایشی در کنار ثبات نسبی در برخی شرکت‌ها مشاهده می‌شد.

به عنوان مثال نمی‌توان گفت که قیمت میلگرد به طور مشخص کاهشی بود یا ثبات داشت؛ زیرا برخی شرکت‌ها افزایش قیمت داشتند، برخی تغییری در قیمت‌ها ایجاد نکردند و برخی دیگر نیز با کاهش نسبی محصول خود را عرضه کردند.

از طرفی دیگر بازار ارز نیز در پی دریافت سیگنال‌های متفاوت از اخبار سیاسی جاری، مدام درحال نوسان است و در طی یک روز از کانال 30 هزار تومانی وارد کانال 29 هزار تومانی شد و مجددا افزایش یافته و وارد کانال 30 هزار تومانی شد به طوری که هر دلار آمریکا در بازار آزاد در پایان روز گذشته به قیمت 30 هزار و 220 تومان مبادله شد.

تحلیل روزانه قیمت اهن الات

به گزارش آهن پرایس روز گذشته بازار آهن شاهد نوسانات نامنظم در قیمت روز اهن بود اگرچه قیمت روز میلگرد عمدتا ثابت اعلام شد اما بخش عمده‌ای از شرکت‌ها قیمت‌ها را کاهشی اعلام کردند و بخشی دیگر نیز افزایش قیمت داشتند. نوسانات کاهشی به طور میانگین حدود 70 الی 450 تومان برآورد شد و نوسانات افزایشی نیز حدود 20 الی 200 تومان مشاهده شد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: استمرار کاهش قیمت آهن

گفتنی است قیمت روز نبشی و ناودانی ایرانی نوسان چندانی نداشت و عمدتا در مبادی فروش بدون تغییر قیمت عرضه شد. اما قیمت روز تیرآهن نیز مانند میلگرد دچار نوسانات نامنظمی بود به طوری که در بخش کیلوفروشی افزایش 50 تومانی این محصول مشاهده شد ولی در بخش شاخه‌فروشی به ویژه شاخه‌های پرفروش، 10 الی 20 هزار تومان کاهش قیمت داشت، از طرفی دیگر در برخی شرکت‌ها هم بدون تغییر قیمت عرضه شد.

همچنین قیمت روز پروفیل و انواع لوله صنعتی و مانیسمان و غیره نیز در عمده مبادی فروش ثابت اعلام شد اما کاهش 100 الی 200 تومانی هم در برخی شرکت‌ها مشاهده شد. قیمت روز انواع ورق سیاه، گالوانیزه، روغنی و ... نیز اگرچه با نوسانات محدودی عرضه شد اما به طور عمده ثبات قیمت داشت.

بدیهی است خبرهای سیاسی که در سطح ملی و بین‌المللی منتشر می‌شود از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر بازارهای مختلف است به همین جهت در پی اخبار ضدونقیضی که از مذاکرات برجام به گوش می‌رسد غالب بازارها همچون بازار بورس کالا و اوراق و ... سردرگم شده و در یک بازه قیمتی دچار کاهش و افزایش شدند. بازار آهن نیز از این امر مستثنا نیست و روز گذشته بلاتکلیفی و سردرگمی فروشندگان در تعییت قیمت مقاطع فولادی به وضوح مشاهده می‌شد.

اگرچه بازار آهن مدتی است که به کاهش و افزایش قیمت در یک بازه محدود دچار است اما فاکتورهای اثرگذار بر قیمت محصولات در این مدت تغییرات قابل توجهی که به طور اساسی بازار را متحول کند، نداشته‌اند و درحال حاضر تنها خبرهای منعکس شده از مذاکرات وین است که به این تغییرات قیمتی منجر می‌شود.

چه خبر از مذاکرت؟!

اما آنچه از مذاکرات وین به گوش می‌رسد بیانگر پیشروی کُند روند نشست‌ها است اما آنطور که از گزارش‌ها برمی‌آید وزیر خارجه کشورمان اعلام کرده است که با درخواست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر نصب مجدد دوربین در مجتمع تسا موافقت شده است که گویای حصول توافقات نسبی در این زمینه بود و در واکنش به این خبر قیمت دلار نیز کاهش یافت.

رافائل گروسی درین زمینه اظهار کرد که توافق با ایران بر سر نصب دوربین‌های جدید تحولی مهم برای راستی‌آزمایی و فعالیت‌های نظارتی آژانس در ایران است. اما آنچه از خبرها برمی‌آید احتمالا روز جمعه نشستی برای جمع‌بندی این دور از مذاکرات تشکیل شود، همچنین ممکن است هیأت‌های کارشناسی دوطرف مذاکره برای ادامه بررسی‌ها در قالب گروه‌های سه‌گانه هفته آتی را نیز در وین ماندگار باشند. 

از طرفی دیگر به گفته یک مقام امریکایی در صورت اجرای توافق صورت گرفته مبنی بر نصب دوربین جدید، در سال جاری میلادی نشست فوق‌العاده‌‌ای برای بررسی بیشتر تشکیل نخواهد شد.

عواقب قیمت‌گذاری دستوری

حمیدرضا نظری سرپرست مدیریت فروش گروه ملی صنعتی فولاد ایران دخالت دولت در قیمت‌گذاری محصولات را موجب به‌هم خورد سیستم بازار دانست و اظهار کرد: بهترین شیوه تعیین قیمت، سیستم عرضه و تقاضا است، زیرا به ظاهر قیمت‌گذاری در بورس کالا فاکتور مشخصی ندارد و محصولات گاهی براساس فوب خلیج فاس و گاهی برمبنای منطقه CIS قیمت‌گذاری می‌شوند.

همچنین ابلاغ شیوه‌نامه دولت مبنی بر عرضه کلیه محصولات در بورس کالا، مشکلاتی برای تولیدکنندگان رقم خواهد زد که می‌توان به مواردی همچون تأمین مواد اولیه و سرمایه در گردش، تأمین نقدینگی و در نهایت تولید اشاره کرد. در نتیجه عدم دخالت دولت در قیمت‌گذاری‌ها از جمله راهکارهای تنظیم بازار است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)