سرکشی قیمت ها در بازارآهن

سرکشی قیمت ها در بازارآهن
سرکشی قیمت ها در بازارآهن

پیرو افزایش قیمت های پیوسته در کشور نرخ انواع محصولات فولادی نیز در بازار آزاد آهن به شکلی افسار گسیخته ای مجددا افزایش یافت به طوری که امید فعالان بازار فولاد برای تداوم ارزانی‌های روزهای پایانی هفته گذشته به طور کامل به یأس تبدیل شد. گرانی‌های هفته جاری بازار آهن البته تحت...

پیرو افزایش قیمت های پیوسته در کشور نرخ انواع محصولات فولادی نیز در بازار آزاد آهن به شکلی افسار گسیخته ای مجددا افزایش یافت به طوری که امید فعالان بازار فولاد برای تداوم ارزانی‌های روزهای پایانی هفته گذشته به طور کامل به یأس تبدیل شد. گرانی‌های هفته جاری بازار آهن البته تحت تاثیر سایه سنگین دلار اتفاق افتاده و به نظر می‌رسد در شرایطی که سوداگران بازار ارز به دنبال تداوم نوسانات دلار هستند و با تمام قوا جلوی کاهش نرخ ارز ایستاده‌اند، برخی سودجویان بازار آهن همچنان در آتش گرانی‌های نرخ محصولات فولادی می‌دمند. 

 همچنین عرضه مناسب ورق در بورس کالا نیز نتوانست جلوی افزایش قیمت افسار گسیخته نرخ محصولات فولادی در بازار آزاد را بگیرد. به نحوی که قیمت‌های پیشنهادی برای ورق‌های عرضه‌شده در بورس کالا به اعدادی نجومی رسید، به نحوی که میانگین قیمت نهایی ورق‌های گرم عرضه‌شده تا 12 درصد بیشتر از نرخ پایه بالا رفت و نرخ نهایی ورق‌های سرد عرضه‌شده نیز حتی به 64 درصد بالای قیمت پایه رسید. این گرانی را می‌توان متاثر از هیجانات امروز بازار ارز و البته عطش فراوان طرف تقاضا برای ورق فولادی دانست. زیرا در حدود یک ماه گذشته ورق فولای یا در بورس کالا عرضه نشده بود یا به شکل مچینگ به این بازار می‌آمد. 

 البته گفته می‌شود که رئیس دولت تدبیر و امید با برخی اعضای مهم زنجیره فولاد جلسه داشته و به نظر می‌رسد گران‌تر شدن نرخ محصولات فولادی در بازار آزاد دهمین تولیدکننده فولاد در جهان از قیمت‌های جهانی این محصولات، ارشدترین مقام اجرایی کشور را وا داشته است تا تدبیری برای حل مشکلات این بازار بیاندیشد تا شاید امید مصرف‌کنندگان واقعی محصولات فولادی به منطقی شدن قیمت‌ها در این بازار زنده شود. از این حیث لازم است که در درجه اول بحث تعیین ضرایب قیمتی زنجیره فولادی که بیش از یک ماه است اسیر کشمش‌های صنفی و سیاسی شده، تعیین تکلیف شود. بعد از آن نیز این انتظار می‌رود که در جلسه احتمالی امروز درباره ایجاد تناسب میان صادرات نهاده‌های فولادی و عرضه در بازار آزاد صحبت شود و راهکارهای جلوگیری از حضور سوداگران در بازار فولاد، به هم خوردن تناسب میان عرضه و تقاضا و تبدیل شدن این بازار به بازاری سرمایه‌ای نیز به بحث گذاشته شود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)