سرگردانی اهالی بازار آهن

سرگردانی اهالی بازار آهن

برخلاف نوسانات متعدد نرخ دلار و گذر از کانال 30 هزار تومانی، بازار آهن و فولاد همچنان در فاز انتظار و بی‌اعتمادی سپری می‌کند و فعالان این حوزه در انتظار قطعی شدن نتایج مذاکرات برجام هستند.

آهن پرایس: نخستین روز هفته با روند قیمت‌دهی ثابت در عمده مبادی فروش و اوضاع آرام بازار آهن و فولاد همراه بود اگرچه برخی از شرکت‌ها تحت تأثیر جو روانی تا حدودی قیمت روز آهن را افزایش دادند اما در کل بازار کماکان راکد بود و برای خروج از این اوضاع به محرک‌هایی قوی نیاز دارد.

بازار ارز نیز در پی تعلل در احیای برجام نوسانات متعددی را تجربه کرد به طوری که در ابتدای روز با اندکی افزایش دوباره در مدار 30 هزار تومانی قرار گرفت و در بازار آزاد حدود 30 هزار و 250 تومان به فروش رسید اما دوباره عقبگرد کرده و در پایان روز حدود 29 هزار و 900 تومان معامله شد.

بررسی نوسانات بازار آهن

اگرچه عمده قیمت‌ها در بازار ثابت بود اما برخی نوسانات افزایشی نیز مشاهده شد. قیمت میلگرد آجدار غالبا ثابت اعلام می‌شد اما افزایش 100 الی 300 تومانی نیز داشت؛ متوسط نرخ میلگرد حدود 15 هزار و 360 تومان بود که بیانگر افزایش 110 تومانی نرخ این محصول در مقایسه با هفته گذشته است. همچنین قیمت کف میلگرد بین 14 هزار و 600 الی 14 هزار و 900 برآورد شد اما براساس شواهد قیمت پایه این محصول درحال ورود به کانال 15 هزار تومانی است و در قیمت‌های پایین‌تر کمتر معامله می‌شود.

نرخ روز تیرآهن در کنار ثبات قیمت در برخی مبادی فروش، با افزایش قیمت نیز همراه بود به طوری که برخی شاخه‌ها حدود 10 الی 20 هزار تومان افزایش داشت؛ نرخ پروفیل و انواع لوله داربستی، صنعتی، گازی و ... در عمده شرکت‌ها ثابت اعلام شد اما افزایش 100 الی 200 تومانی نیز در چند شرکت قابل مشاهده بود.

انواع ورق‌ها نیز نوسانات متعددی داشتند به طوری که نرخ روز ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی علاوه‌بر ثبات در اکثر کارخانه‌ها، کاهش 100 تومانی را نیز تجربه کرد؛ قیمت روز ورق سیاه و انواع آن نیز عمدتا ثابت اعلام شد اما افزایش 100 الی 200 تومانی را نیز تجربه کرد؛ همچنین قیمت نبشی و انواع ناودانی نیز در اکثر مبادی فروش ثابت بود و تنها کارخانه ناب تبریز 100 تومان قیمت محصولات خود را کاهش داد.

آنچه از آمار و گزارش‌ها برمی‌آید افزایش نرخ دلار و ورود آن به کانال 30 هزار تومانی باعث ایجاد هیجانات جزئی و تحرکات مختصری در بازار شد که به تقاضای جسته و گریخته و پرس‌وجوی قیمت‌ها منجر شد اما این امر به تحریک تقاضا و افزایش خرید و فروش منتهی نشد.

بازار آهن و فولاد در این روزها در آشفتگی و بلاتکلیفی شدید قرار دارد؛ اخبار گوناگون و ضدونقیض برجام، نوسانات نرخ دلار، ابهام و بلاتکلیفی چشم‌انداز بازارها، عدم تناسب قیمت‌های بورس کالا با نرخ جهانی، تلاش بازارساز برای حفظ کف قیمت‌ها و تفاوت آن با کف بازار و بن‌بست فعالان بورسی برای سومین هفته پی‌درپی در کاربردی نبودن قیمت‌های عرضه شده در بورس کالا و ... عواملی است که به این آشفتگی و سردرگمی دامن می‌زند.

با این اوصاف افراد فعال در این حوزه و تاجران در شرایط فعلی می‌توانند یکی از این دو گزینه را انجام دهند یا در هفته جاری نیز منتظر بمانند تا نرخ بورس کالا با بازار همتراز شود یا به امید رسیدن بازار به کف بورس کالا، بالاتر از کف بازار خرید کنند.

در چنین شرایطی که آینده بازار در ابهام است، تعیین تکلیف نشدن برجام به بازارسازی قیمت‌ها در بورس کالا اضافه شده و سردرگمی و آشفتگی مضاعفی را رقم زده است.

روز گذشته شاهد تلاش برخی عرضه‌کنندگان در بازار برای افزایش قیمت‌ها بودیم اما رفتار فروشندگان همگرا نبود و به علت ضعف شدید تقاضا برخی در کف و با قیمت‌های ثابت فروشنده هستند، برخی نیز با ارسال استیکر «فروش بسته شد» و «فروش با تأیید» در کانال‌های تلگرامی خود، درحال فعالیت بودند. به عبارتی جو واحد و یکسانی در بازار حاکم نبود و هر کسی به نحوی فعالیت می‌کرد.

در چنین شرایطی که بازار در بلاتکلیفی ناشی از نتایج نامشخص برجام قرار دارد، غلامرضا مصباحی‌مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت با اشاره به توافقات برجام و اثر آن در اقتصاد ایران گفت که لغو تحریم‌ها شش ماهه است و هر شش ما رصد و بررسی می‌شود، اگرچه لغو همین تحریم‌ها نیز نتایج مثبتی در پی خواهد داشت اما اگر مردم فکر کنند در باغ سبزی به رویشان گشوده خواهد شد، سخت در اشتباه هستند.

گزارش‌ها از بورس کالا حاکی است که حجم معاملات شمش بورسی در عرضه روز گذشته کاهش چشمگیری داشت به طوری که حجم این معاملات در مقایسه با هفته نخست شهریور به حدود 4 درصد کاهش داشته است درحالی که از خرداد تا مرداد ماه حجم معاملات شمش عرضه شده بیش از 60 درصد بود. گویا افت حجم معاملات شمش در هفته اخیر، با هدف قیمت‌سازی و کاهش نرخ پایه این محصول صورت گرفته است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: احیای برجام کشدار شد!

براساس دستورالعملی که بورس کالا صادر کرد، بنا شد نرخ پایه شمش در بازه مثبت و منفی 3 درصد نرخ کشف شده دو هفته گذشته در نظر گرفته شود؛ اگر حجم معاملات کاهشی باشد یا معامله‌ای صورت نگیرد، براساس این فرمول کاهش نرخ پایه شمش رقم می‌خورد.

همچنین حجم معاملات میلگرد نیز نسبت به عرضه آن، در هفته گذشته کاهشی بوده و به 8 درصد رسید که بالا بودن نرخ پایه میلگرد بورسی در مقایسه با بازار علت اصلی آن به شمار می‌رود.

براساس ابلاغیه صادر شده نرخ میلگرد با شمش باید 11 درصد فاصله داشته باشد که این مسئله به پیشی گرفتن نرخ میلگرد در بورس کالا به نسبت قیمت‌های بازار منجر شده است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 4 از 5 - 19 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (3)

  • مکاری
    مکاری1401/06/06 - 19:14 پاسخ

    قیمت میلگرد آجدار به نظرتون تا آخر شهریور ثابت می مونه ؟

    • صابریون
      صابریون1401/06/07 - 10:06

      بله یحتمل ثابت مگه برجام بترکه

  • اقا برجام
    اقا برجام1401/06/06 - 18:43 پاسخ

    بررجام مثل یک سد بزرگ در اقتصاد ماست به نظرتون میلگرد بخریم؟