سوختن فرصت های داخلی و خارجی در بازار فولاد

سوختن فرصت های داخلی و خارجی در بازار فولاد
سوختن فرصت های داخلی و خارجی در بازار فولاد

آمارهای کسب شده از اخبار صنعت فولاد، حاکی از توجه بسیاری از کارگزاری ها به تامین نیاز داخلی به محصولات فولادی و محدود کردن صادرات و تغییر رویه ی صادراتی کشور می باشد. بازار جهانی فولاد در سال 2019 به دلیل محرک های اقتصادی و اجتماعی و رخداد برخی حوادث ...

آمارهای کسب شده از اخبار صنعت فولاد، حاکی از توجه بسیاری از کارگزاری ها به تامین نیاز داخلی به محصولات فولادی و محدود کردن صادرات و تغییر رویه ی صادراتی کشور می باشد. بازار جهانی فولاد در سال 2019 به دلیل محرک های اقتصادی و اجتماعی و رخداد برخی حوادث وارد فصل جدیدی شده که همراه با تحریک تقاضا و نوسان قیمت است.

این موضوع موجب شده تا یک فرصت ویژه و محدود برای فولادسازان داخلی فراهم شود تا بتوانند محصولات صادراتی خود را پیش فروش کنند و با این روش از فشار تحریم ها خارج شوند. در چنین وضعیتی دولت اقدام به محدود کردن صدور مجوز صادرات کرده است تا بتواند قیمت های داخلی را کنترل کند. حداقل در دو موردی که طی هفته گذشته مجوز آنها لغو شد، شاهد آن بودیم که تولیدکنندگان مجبور به پرداخت خسارت روزانه کشتی شدند.

اما با وجود این موارد باید به این نکته توجه داشت که ایران دهمین تولیدکننده فولاد جهان است و جزء صادر کنندگان بزرگ دنیا بشمار می رود؛ از این رو از نظر کارشناسی "عدم صدور مجوز صادرات" به معنی مجوز عدم ایفای تعهد به مشتریان صادراتی بوده و عامل خدشه دار کردن اعتبار فولاد کشور میشود که به صلاح منافع ملی نمی باشد. به طور یقین موضوع صادرات، یک موضوع منطبق با منافع ملی است و کم توجهی یا بی اعتنایی به تلاش برای حفظ آرامش بازار داخلی، موضوعی است که مسئولین نباید نسبت به آن بی اعتنا باشند.

موضوع قابل تأمل این است که مشابه این وضعیت در سه ماه ابتدایی سال موجب شد تا صدای اعتراض زنجیره های پایین دست در خصوص افزایش بی رویه قیمت های داخلی در بیاید و همین امر موجب شد تا روند صادراتی فولادسازان مشروط شود. با توجه به موارد ذکر شده باید این امر را در نظر گرفت که در کنار متعادل کردن قیمت های داخلی باید صادرات نیز مورد توجه قرار گیرد.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)