شوک نرخ لحظه ای آهن

شوک نرخ لحظه ای آهن
شوک نرخ لحظه ای آهن

با توجه به روند افزایشی ارز در روزهای اخیر و قرارگرفتن دلار آزاد در مرز 20 هزار تومان بازار آهن به شدت آشفته است. این قیمت در حالی به ثبت رسیده است که نرخ خرید نیمایی ارز برای اولین روزکاری در تیرماه سال جاری در حدود ۱۶ هزار و ۳۵۰ تومان می باشد؛ به عبارت دیگر...

با توجه به روند افزایشی ارز در روزهای اخیر و قرارگرفتن دلار آزاد در مرز 20 هزار تومان بازار آهن به شدت آشفته است. این قیمت در حالی به ثبت رسیده است که نرخ خرید نیمایی ارز برای اولین روزکاری در تیرماه سال جاری در حدود ۱۶ هزار و ۳۵۰ تومان می باشد؛ به عبارت دیگر یعنی در کنار رشد نرخ‌های آزاد، روند صعودی قیمت ارز نیمایی به وضوح نمایان است که سبب بر هم ریختگی بیشتر  احوال بازار فولاد و آهن نسبت به دوره های مشابه شده است.

در هفته‌های گذشته و حتی دو ماه ابتدایی امسال وضعیت صادرات ما به کشورهای منطقه همچون عراق با محدودیت جدی روبه‌رو شده است. به عبارت ساده‌تر هم کالای کمتری به کشورهای همسایه صادر شده و هم ورود اسکناس به کشور محدود شد که ثمره آن کاهش عرضه فیزیکی ارز در کشور است. بنابراین در این شرایط نمی‌توان گفت که ذهنیت تورمی قدرتمندی دراین بازارها وجود ندارد. از طرف دیگر به این نکته نیز باید اشاره کرد که قیمت‌ها در بازارهای جهانی نسبت به روزهای پیش از بحران کرونا ارقام پایینی را نشان می‌دهد؛ بنابراین همین بحث باعث شده که شاهد رشد شدید قیمت‌ها از این کانال نباشیم. 

حال اگر در وضعیت فعلی قیمت‌های جهانی هم رشد نرخ را در پیش گیرند، نسبت به چند هفته گذشته قیمت‌های بالاتری تجربه خواهد شد اما انتظار داریم که به‌خاطر گمانه‌زنی‌های شروع موج دوم کرونا، قیمت‌های جهانی به شکل خوش‌بینانه در همین سطح باقی مانده یا حتی با عقب‌گرد نسبی روبه‌رو شوند. البته تقاضای ایجاد شده در بازار محصولات فولادی درحالی رو به افزایش است که اغلب انبارهای تجار انباشته از محصول بوده و رشد تقاضا از سوی بازار مصرف تقویت نمی‌شود. روند صعودی نرخ ارز آزاد و پیش‌بینی افزایش قیمت انواع محصولات باعث سر ریز شدن نقدینگی به بازار و رشد تقاضای کاذب شده است. در حال حاضر بهای محصولات فولادی به‌صورت لحظه‌ای با نرخ ارز تغییر می‌کند و با وجود افزایش قابل توجه بهای محصولات همچنان صف طولانی خریداران در بازار آزاد به چشم می‌خورد که همین موضوع نشان‌دهنده ذهنیت تورمی تجار بازار است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)