شکاف قیمتی در بازار فولاد

شکاف قیمتی در بازار فولاد
شکاف قیمتی در بازار فولاد

آهن پرایس: این روزها سیاست های یک بام و دوهوای مسئولان و سیاست گذاران شدت گرفته تا جایی که زنجیره فولاد نیز از این روند بی نصیب نمانده است. بهارستان نشینان از یک سو با قیمت گذاری دستوری فولاد مخالفت می کنند و آن را عامل رانت و سودجویی می دانند اما در عمل به...

آهن پرایس: این روزها سیاست های یک بام و دوهوای مسئولان و سیاست گذاران شدت گرفته تا جایی که زنجیره فولاد نیز از این روند بی نصیب نمانده است. بهارستان نشینان از یک سو با قیمت گذاری دستوری فولاد مخالفت می کنند و آن را عامل رانت و سودجویی می دانند اما در عمل به سمت قیمت گذاری پیش می روند. مجلسی ها طی ماه های پیشین که از آغاز فعالیت آنها گذشته، انتقادات بسیار و بجایی را نسبت به التهابات بازار فولاد مطرح کرده اند.

طبیعتا که رشد بیش از 100 درصدی قیمت شمش فولادی از ابتدای امسال تاکنون جای سوال وشبهه دارد. به خصوص که ایران در رده 10 کشور بزرگ فولاد ساز جهان قرار دارد و تولید این فلز استراتژیک در کشور ما با مزیت های بسیاری همراه است. بنابراین توجه به این موضوع از سوی مجلس و نمایندگان مردم، مثبت ارزیابی می شود. اما آیا اساسا تصویب قانون برای قیمت گذاری یک کالا، آن هم نه کالایی اساسی، در شان قیمت گذار است؟ البته قیمت فولاد در ماه های اخیر با توجه به شرایط حساس اقتصادی کشور در مسیر صعود قرار گرفته و سیاست های اشتباه نیز بر التهابات آن افزوده است. حال آیا تصویب قانون برای رفع این مشکل مقطعی، راهگشا خواهد بود و به منزله بازکردن گرهی با دندان نیست؟

در همین حال در طرحی که کمیسیون صنایع و معادن مجلس با عنوان توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد با رویکرد اصلاح سیاست های تنظیم بازار، ارائه کرده، تناقضات قابل توجهی به چشم می خورد که قانونی شدن این مفاد را بیش از پیش، باابهام روبه رو می کند. در متن این طرح تاکید شده است: سیاست های مداخله قیمتی دولت در بازار محصولات زنجیره فولاد سبب شده شکاف قیمتی قابل توجهی بین قیمت های داخلی و جهانی ایجاد شود که این مسئله به همراه کاهش ارزش ریال باعث شده جذابیت صادرات افزایش یابد. در همین حال تاکید شده مداخله دولت برای تنظیم بازار فولاد در نهایت موجب ایجاد رانت، فساد و رونق واسطه گری در بازار شده است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)

عضویت / ورود

عضویت / ورود

ساعت کاری مجموعه به پایان رسیده است لطفا اطلاعات خود را برای دریافت مشاوره اختصاصی وارد نمایید.

درخواست مشاوره تلفنی