شکست بازار آهن و فولاد

شکست بازار آهن و فولاد
شکست بازار آهن و فولاد

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار آهن، روز گذشته باز هم قیمت آهن الات در حدود 150 تا 200 تومان افزایش یافت تا نشان دهد رشد قیمت در این بازار همچنان ادامه دارد. در حقیقت اتفاقی که در حال حاضر در بازار رخ داده است همان شکست بازار می باشد که در این شرایط در بخش فولاد علی الخصوص مصنوعات ساختمانی میزان تقاضا بیشتر از عرضه می شود که نتیجه آن افزایش بی از حد قیمت ها می باشد. اما در این میان مسئله ای که بسیار مهم می باشد این است

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار آهن، روز گذشته باز هم قیمت آهن الات در حدود 150 تا 200 تومان افزایش یافت تا نشان دهد رشد قیمت در این بازار همچنان ادامه دارد. در حقیقت اتفاقی که در حال حاضر در بازار رخ داده است همان شکست بازار می باشد که در این شرایط در بخش فولاد علی الخصوص مصنوعات ساختمانی میزان تقاضا بیشتر از عرضه می شود که نتیجه آن افزایش بی از حد قیمت ها می باشد. اما در این میان مسئله ای که بسیار مهم می باشد این است که در این وضعیت نه خریدار واقعی توان و جسارت خرید دارد و نه فروشنده رقبتی برای فروش محصولاتش دارد.

با توجه به این مسئله در حال حاضر بازار دچار شکست شده است. بدین معنا که عرضه و تقاضا یکدیگر را پیدا نمی کنند و در آینده موجب خواهد شد تا فرآیند عرضه و تقاضا که وظیفه تعیین قیمت ها را بر عهده دارند از حالت طبیعی خارج شده و دیگر این دو مولفه به یکدیگر نخواهند رسید. در حال حاضر یکی از عوامل افزایش قیمت ها همین موضوع است. چرا که نرخ اعلامی از سوی کارخانه های تولیدی بالا بوده و بازار نیز راهی جز پذیرش این نرخ ها را ندارد. در واقع به یک نابازاری رسیده ایم که دیگر عرضه و تقاضا تعیین کننده نرخ ها نیستند.

همچنین در این میان شاهد بگیر و ببندهای تعزیراتی و سختگیری‌های نظارتی هستیم که همین امر موجب شده تا فرایند تزریق کلا از بورس، کارخانه ها و انبار ها به بازار آزاد با مشکلاتی مواجه شود. اگرچه نمی توان گفت تنها دلیل افزایش قیمت ها سختگیری های نظارتی می باشد و عوامل دیگری نیز در این افزایش قیمت ها دخیل هستند.

در روز گذشته شاهد بالا رفتن قیمت سکه در بازار بودیم. که نشان می دهد همچنان موج افزایش قیمت در بازار وجود دارد. این عوامل در کنار یکدیگر به تنهایی موجب بالا رفتن قیمت ها خواهند شد. چنانچه بازار خود را با قیمت دلار آزاد مقایسه کند و از مقایسه با نرخ بازار ثانویه پرهیز کند، ، ساده‌ترین سیگنال برای افزایش قیمت‌ها در بازار آزاد است، اما چنین روندی بدین معنا نیست که مکانیزم‌های فعلی و با این شکل تا ابد در بازار ادامه پیدا می‌کند.

پدیده شکست بازار همیشه در وضعیتی اتفاق می افتد که بازار از تعادل خارج شده و از حالت طبیعی خود خارج می شود که ظاهرا در حال حاضر این اتفاق در حال رخ دادن می باشد. اگرچه تجربه ثابت کرده است که این وضعیت ادامه دار نخواهد بود.

شکست بازار همیشه در شرایطی رخ می‌دهد که بازار از حالت تعادل و شرایط پیشین و بنیادین خود فاصله بگیرد که ظاهرا این اتفاق در حال رخ دادن است، اما تجربه نشان داده است که تاریخ مصرف این شرایط محدود است و به هیچ عنوان نمی‌تواند ادامه‌دار باشد، از سویی دیگر بستر و ادامه بازار در شرایطی است که پتانسیل کاهش قیمت‌ها و به‌طور دقیق‌تر افت تقاضا وجود دارد، یعنی این جو روانی، رفتارهای احساسی و عدم تعادل بازار که در نهایت به شکست بازار منجر شده خیلی هم نمی‌تواند ادامه‌دار باشد.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)