شیوه نامه ساماندهی زنجیره فولاد

شیوه نامه ساماندهی زنجیره فولاد
شیوه نامه ساماندهی زنجیره فولاد

آهن پرایس: شیوه ‌نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد با هدف متوازن شدن عرضه و تقاضا در بازار فولاد، حمایت از تولیدکنندگان حلقه‌های پایانی این زنجیره و همچنین دستیابی مصرف‌ کننده‌ نهایی به محصولات فولادی ارزان تدوین شده است. با این وجود...

آهن پرایس: شیوه ‌نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد با هدف متوازن شدن عرضه و تقاضا در بازار فولاد، حمایت از تولیدکنندگان حلقه‌های پایانی این زنجیره و همچنین دستیابی مصرف‌ کننده‌ نهایی به محصولات فولادی ارزان تدوین شده است. با این وجود، در موارد متعددی شاهد انواع کارشکنی‌ها در مسیر اجرای این دست مصوبات بوده‌ایم. دراین شیوه‌نامه نقاط قوتی نیز وجود دارد ازجمله آنکه انتظار می‌رود با اجرایی شدن آن، سود حاصل از فعالیت در زنجیره فولاد منصفانه میان همه تولیدکنندگان این زنجیره تقسیم شود.

در سال‌های گذشته فعالان صنایع بالادستی زنجیره فولاد نسبت به تقسیم سود ناعادلانه در این زنجیره معترض بوده‌اند. صاحبان معادن سنگ‌ آهن تاکید داشتند که فولادسازان سنگ‌ آهن را با نصف قیمت جهانی از ما خریداری می‌کنند و فولاد را چند درصد بالاتر از نرخ جهانی در بورس کالا به فروش می‌رسانند. این موضوع زمینه افت سوددهی فعالیت‌های معدنی و به‌ دنبال آن کاهش توسعه معادن را فراهم می‌کند. حال با اجرایی شدن این شیوه‌نامه بناست که قیمت خرید سنگ آهن افزایش یابد تا بدین‌ ترتیب سود فعالیت در این زنجیره میان همه حلقه‌ها توزیع شود.

درهمین حال دولت در این شیوه‌ نامه تلاش کرده تا با تعیین پایه قیمت شمش بر مبنای ۸۰ درصد قیمت جهانی و همچنین ارز نیمایی و تاکید بر عرضه مستمر همه محصولات، مواد اولیه با قیمت مناسب ‌تری در اختیار تولیدکنندگان در حلقه‌های بعدی این زنجیره قرار گیرد. چراکه شمش به‌عنوان ماده اولیه در تولید محصولات فولادی ساختمانی استفاده می‌شود.

بدین ‌ترتیب امکان کنترل قیمت محصولات نهایی فولادی فراهم می‌شود؛ یعنی مجلس و دولت در تلاش هستند تا مصرف‌کننده نهایی پول کمتری بابت خرید بپردازد و طعم ارزانی فولاد را بچشد. با این وجود، در مواردی شاهدیم که برخی فعالان این زنجیره در تلاشند از شرایط موجود سوء‌استفاده کنند و اجازه ندهند تا سود ارزانی به جیب مردم برود. الزام عرضه محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا از دیگر موضوعاتی است که در این شیوه‌ نامه مورد توجه قرار گرفته است. با نگاهی به گذشته درمی‌یابیم که الزام عرضه محصولات فولادی در بورس کالا یک بار دیگر هم مطرح شده بود اما آنطور که باید اجرایی نشد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)