صنعت فولاد در معرض تهدید

صنعت فولاد در معرض تهدید
صنعت فولاد در معرض تهدید

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، طبق اظهار نظر کارشناسان با وجود اینکه بازار فولاد ایران در  این روزها تحت تاثیر تحریم های یک جانبه بازارهای بین المللی فولاد و سنگ آهن سایر کشور ها  قرار گرفته است اما عملکرد این صنعت را  می توان در این دوره مناسب ارزیابی نمود. صنعت فولاد از جایگاه ویژه ای...

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، طبق اظهار نظر کارشناسان با وجود اینکه بازار فولاد ایران در  این روزها تحت تاثیر تحریم های یک جانبه بازارهای بین المللی فولاد و سنگ آهن سایر کشور ها  قرار گرفته است اما عملکرد این صنعت را  می توان در این دوره مناسب ارزیابی نمود. صنعت فولاد از جایگاه ویژه ای در اقتصاد ایران برخوردار می باشد. فولاد و صنایع وابسته به آن در سال های اخیر و با توجه به کاهش درآمدهای نفتی کشور در پی تحریم های بین المللی توانسته اند نقش بسزایی در ارزآوری برای کشور ایفا کنند؛ از این رو بر اهمیت و اثرگذاری این صنعت بیش از پیش افزوده شده است. 
در همین حال عملکرد مثبت صنایع فولاد کشور در سالهای اخیر و تاثیر آن بر رشد اقتصادی کشور، موجب شد تا این صنعت در دوره جدید تحریم های ایالات متحده و از همان سری نخست در لیست تحریم ها قرار گیرد. در هر نوبت نیز محدودیت های بیشتری بر پیکره آن فرود آمده که با این وجود در سال ۲۰۱۹، آمار مثبت و درخشانی از عملکرد صنعت فولاد کشور به ثبت رسیده است.

از سال ۱۳۹۷، تحریم های دوباره ای از سوی ایالات متحده آمریکا و در ادامه سایر کشورها علیه ایران، اعمال شد. تحریم های دور جدید با جدیت بیشتری اعمال شدند و صنایع فولاد، پتروشیمی نفت، حمل و نقل دریایی، بیمه، بانک، صنایع خودرو و سایر صنایع با اهمیت و اثرگذار در اقتصاد کشور را مورد حمله قرار دادند. طی این نزدیک به دو سالی که از شروع مجدد تحریم ها می گذرد، ۴ مرحله ایران تحریم شد و هر مرتبه صنعت فولاد جزو آن قرار داشت. اولین دوره این تحریم ها از ۱۵ مرداد ماه سال گذشته آغاز شد و از همان ابتدا صنعت فولاد کشور، در لیست تحریم ها قرار گرفت.

این صنعت همچنین در ۱۳ آبان ماه سال ۱۳۹۷، در اردیبهشت و دی ماه سال ۱۳۹۸ نیز، مجددا در معرض تهدید قرار گرفتند. با وجود تمام فشارهای ناشی از تحریم، عملکرد صنایع فولاد کشور را در سال جاری، در حوزه تولید و صادراتی می توان مثبت و حتی درخشان ارزیابی کرد. حضور نام صنعت فولاد کشور در لیست تحریم های ایالات متحده، نشان از اهمیت و اثرگذاری صنایع فولاد کشورمان دارد. بدون شک ایالات متحده نیز بر این باور بوده و هست که صنعت فولاد ایران، طی سال های اخیر عملکرد مثبتی از خود به نمایش گذاشته است؛ در نتیجه تحریم این صنعت که سهم بسزایی در توسعه اقتصادی کشورها بر عهده دارد، می تواند ضرری بر بدنه اقتصاد ایران وارد کند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)