طرح توسعه زنجیره فولاد

طرح توسعه زنجیره فولاد
طرح توسعه زنجیره فولاد

آهن پرایس : نمایندگان کمیسیون صنایع و معادن مجلس خبر از نهایی شدن طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد در کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی داده‌اند؛ البته اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس برای تکمیل طرح خود جلساتی با مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز ‌برگزار کرده‌اند که نتایج این جلسات به‌صورت رسمی منتشر نشده است. با وجودی که متن نهایی طرح کمیسیون صنایع مجلس درخصوص ساماندهی بازار فولاد منتشر نشده اما...

آهن پرایس : نمایندگان کمیسیون صنایع و معادن مجلس خبر از نهایی شدن طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد در کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی داده‌اند؛ البته اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس برای تکمیل طرح خود جلساتی با مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز ‌برگزار کرده‌اند که نتایج این جلسات به‌صورت رسمی منتشر نشده است. با وجودی که متن نهایی طرح کمیسیون صنایع مجلس درخصوص ساماندهی بازار فولاد منتشر نشده اما صحبت‌های نمایندگان عضو در کمیسیون صنایع و معادن محتوای کلی این طرح را پیش از انتشار تا حدودی مشخص کرده است. منوط کردن صادرات به عرضه در بورس کالا و وضع عوارض صادراتی بر روی محصولات زنجیره فولاد دو بخش مورد بحث است اما چندان شفاف و قطعی نیست. 

ابوذر انصاری کارشناس بازارهای کالایی معتقد است کف عرضه باید براساس نیاز صنایع پایین‌دستی و با توافق صنایع بالادستی تعیین شده و در ادامه بخش بالادست به رعایت کف عرضه ملزم شود. تصویب قوانینی که از منظر تولیدکننده و بازار پذیرفته شده نیست، از میزان اجرایی شدن آن طرح می‌کاهد. همچنین وضع عوارض و مالیات بر صادرات مغایر با قوانین موجود کشور بوده و بهتر است مسئولین امر به جای چنین مصوباتی، مشوق‌های صادراتی در بخش مواد خام و میانی را ملغی کنند تا به این ترتیب از توسعه صنایع تکمیلی در کشور نیز حمایت شود.

این کارشناس بازارهای کالایی درخصوص منوط کردن صادرات فولاد به عرضه کل تولیدات در بورس کالا و گرفتن مجوز صادراتی برای مازاد عرضه گفت: وضع هرگونه مصوبه و قانون درخصوص صادرات از اهمیتی جدی برخوردار است چرا که مجوزهای صادرات توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه شده و اگر قانونی غیرکارشناسی در این زمینه مصوب شود، تا مدت‌ها دامن صادرکنندگان را خواهد گرفت. انصاری افزود: برخلاف نرخ‌گذاری دستوری که معتقد بودیم بازار در مسیر خود پیش رفته و توجهی به قوانین دستوری ندارد، اما در زمینه صادرات قضیه متفاوت است و قوانین وضع شده در این زمینه قابلیت اجرایی شدن دارد.

 

 

 

 

 

 

 

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)