عدم بازگشت ارز صادراتی به دولت

عدم بازگشت ارز صادراتی به دولت
عدم بازگشت ارز صادراتی به دولت

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، بانک مرکزی نحوه ی بازگشت ارز صادراتی را در اطلاعیه ای ابلاغ داشته است. که این طرح برای صنعت فولاد کشور دارای مزیت ها و مشکلاتی می باشد. در این ابلاغیه ها، مشکل اساسی در بازگشت ارز به دولت و معافیت های آن در ...

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، بانک مرکزی نحوه ی بازگشت ارز صادراتی را در اطلاعیه ای ابلاغ داشته است. که این طرح برای صنعت فولاد کشور دارای مزیت ها و مشکلاتی می باشد. در این ابلاغیه ها، مشکل اساسی در بازگشت ارز به دولت و معافیت های آن در حاشیه قرار دادن اصل موضوع و توجه و تاکید به تبصره ها می باشد.

با وجود تحریم های اعمالی صادرات با تناژ  بالا به راحتی قابل شناسایی و واکنش هایی همراه است بدین ترتیب صادرات با حجم پایین به علت عدم شناسایی، ریسک کمتر و عدم وجود ال سی می تواند به عنوان بهترین گزینه در شرایط پرخطر فعلی باشد. تا قبل از تحریم ها نیازی به وجود کارت های بازرگانی برای صادرات توسط تولیدکنندگان نبود ولی اکنون وجود این کارت ها ابزاری برای دور زدن تحریم ها، تجارت تاجران و سرمایه گذاری آن ها در چرخه صادراتی شده است.

برای تداوم صادرات در این شرایط سخت و پر ریسک، دولت در بخشنامه اخیر خود به شیوه هایی از معافیت بازگشت ارز صادراتی برای صادرات کمتر ازسقف یک میلیون یورو اشاره داشته است اما این احتمال وجود دارد تا عده ای بخواهند از این کارت های معافیت ها سوء استفاده کنند. چرا که تقاضا برای یافتن کارت های اجارهای از این طیف بسیار بالا رفته است و هر تولیدکننده‌ای که صادرات دارد، می‌تواند به تعداد کارکنانش کارت دریافت کند وتا سقف یک میلیون یورو با هر کارتی صادرات انجام دهد و متعهد به بازگشت ارز نباشد که این موضوع می‌تواند سبب فساد ‌شود. که اگر قیمت‌های داخلی و خارجی ارز با همدیگر همخوانی داشته باشد و از سوی دیگر کارت‌های یک میلیون یورویی مورد تایید باشد، فساد از این کارت‌ها نیز به حداقل خواهد رسید و کسانی که از این طریق بخواهند پول کلانی به دست آورند، حذف خواهند شد و بدین ترتیب ارز می‌تواند به داخل کشور بازگردد.

با رعایت نکاتی چون نخست معرفی صراف‌ها از طریق بانک مرکزی، دوم قیمت‌گذاری واقعی ارز و سوم بحث جلوگیری از معافیت کارت‌های زیر یک میلیون یورویی در مقطع زمانی کوتاهی با یک جهش بزرگ صادراتی روبه‌رو خواهیم شد که منافع آن به کشور بازمی‌گردد.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید. 

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)