عدم تقاضای واقعی در بازار آهن

عدم تقاضای واقعی در بازار آهن
عدم تقاضای واقعی در بازار آهن

آهن پرایس: با توجه به این که در شیوه ‌نامه اخیر دولت به صراحت نوشته شده است که قیمت پایه محصولات فولادی در بورس کالا بر مبنای ضریب 80 درصد نرخ‌های صادراتی CIS در هفته آخر هر ماه میلادی طبق اعلام نشریه متال بولتن تعیین می‌شود، اگر فرضا...

آهن پرایس: با توجه به این که در شیوه ‌نامه اخیر دولت به صراحت نوشته شده است که قیمت پایه محصولات فولادی در بورس کالا بر مبنای ضریب 80 درصد نرخ‌های صادراتی CIS در هفته آخر هر ماه میلادی طبق اعلام نشریه متال بولتن تعیین می‌شود، اگر فرضا قیمت میلگرد صادراتی CIS در پایان ماه دسامبر را 650 دلار در هر تن و نرخ دلار نیمایی را مطابق قیمت میانگین موزون حواله‌ جات در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته حدودا 25 هزار و 600 تومان در نظر بگیریم، می‌توان به طور تقریبی تخمین زد که احتمالا از هفته سوم دی یعنی نخستین عرضه‌های محصولات فولادی در بورس کالا در ماه ژانویه، قیمت پایه سبد مخلوط میلگرد حدودا به رقم 14 هزار و 500 تومان با احتساب مالیات بر ارزش افزوده خواهد رسید. 

این در حالی است که آخرین برآوردها از متوسط نرخ میلگرد 14 آجدار در بازار آزاد حدود 13 هزار و 100 تومان بوده و طبیعتا فاصله 1400 تومانی میان این دو نرخ دیر یا زود پر خواهد شد. بنابراین در مجموع در دو هفته آینده افزایش نسبتا شدید نرخ مقاطع طویل فولادی در بازار آزاد اصلا بعید به نظر نمی‌رسد و تنها مانع این رشد شدید، نبود تقاضای واقعی در بازار آزاد در این روزهای سرد سال و رکود بیشتر فعالیت‌های اقتصادی است. 

حال این که زور نبود تقاضای واقعی برای مصرف محصولات فولادی چقدر بیشتر از المان‌های افزایشی شیوه‌ نامه‌ای و بورسی است، موضوعی است که برای فهمیدن آن باید یک تا سه هفته دیگر صبر کنیم، اما طبیعتا از سه تا چهار هفته دیگر به آن سو، وقتی نوردکاران خواه ناخواه ناچار باشند بر مبنای قیمت‌های تعیین‌ شده برای محصولات فولادی در بورس کالا مطابق شیوه‌ نامه جدید، شمش بلوم مورد نیاز خود را با توجه به نرخ‌های نجومی اعلام‌شده برای بیلت صادراتی CIS حدود 12.5 تا 13 هزار تومان (با احتساب مالیات) تهیه کنند، طبیعتا این گروه نیز ناچار به فروش میلگردهایشان با ارقام 13.7 تا 15 هزار تومان (با احتساب مالیات و با در نظر گرفتن 10 تا 15 درصد حاشیه سود حوزه نورد) در بازار آزاد خواهند شد. 

مگر این که در آن شرایط نوردکاران مانند بیشتر معاملات ماه‌های مهر و آبان، شمش زیادی از بورس کالا نخرند و بیشتر خریدهاشان را از شمش‌های القایی بازار آزاد انجام دهند. البته در آن صورت هم طبیعتا نرخ شمش القایی حتی اگر پایین‌ تر از قیمت پایه شمش بلوم بورسی باشد، بازهم به قدری بالا خواهد بود که نوردکاران برایشان صرف نداشته باشد که میلگردهایشان را با قیمتی ارزان‌تر از 13.5 هزار تومان به فروش برسانند. 

بنابراین با وجود این که اغلب فعالان بازار آهن از تداوم رکود شدید در خرید و فروش‌های به دلیل نبود تقاضای واقعی خبر می‌دهند و ممکن است این مساله مانعی برای رشد شدید قیمت محصولات فولادی در بازار آزاد در هفته پیش‌رو باشد، اما در مجموع به نظر می‌رسد از هفته پیش‌رو یا نهایتا یک تا دو هفته بعد از آن، شاهد رشد قیمت‌های هیجانی در بازار فولاد کشور باشیم.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (2)

  • علی
    علی1399/10/06 - 13:17 پاسخ

    آهن پرایس عزیز! تا توان خرید نباشد رونقی در بازار با دلار فرمایشی ایجاد نخواهد شد.

    • ناصر
      ناصر 1399/10/06 - 20:04

      سلام اصلا بازار داخلی اهمیتی براشون نداره