عدم کسری در تأمین مواد اولیه

عدم کسری در تأمین مواد اولیه
عدم کسری در تأمین مواد اولیه

بنابر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار فولاد، مزیت اصلی زنجیره تولید فولاد در داخل کشور وجود ماده اولیه و حامل ‌های انرژی در داخل کشور است و نمی‌توان از هم ‌اکنون ذهنیت کلی را بر این اصل قرار داد که باید ماده اولیه یا همان سنگ‌ آهن را از خارج وارد شود. ذهنیت سرمایه‌ گذار...

بنابر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار فولاد، مزیت اصلی زنجیره تولید فولاد در داخل کشور وجود ماده اولیه و حامل ‌های انرژی در داخل کشور است و نمی‌توان از هم ‌اکنون ذهنیت کلی را بر این اصل قرار داد که باید ماده اولیه یا همان سنگ‌ آهن را از خارج وارد شود. ذهنیت سرمایه‌ گذار در ایران و ژاپن متفاوت است. البته در قوانین بخش معدن در کشور کسری وجود ندارد و شاهد کاهش اثر گذاری دولت بر بخش معدن هستیم. از این رو در خصوص صنایع معدنی هم باید بیان کرد که تاکنون احداث این واحد ها اطمینان از عرضه امن مواد اولیه بوده است و این زنجیره تولید باید تامین شود.

اعضای این زنجیره نیز باید خود را متعهد به تامین نیاز زنجیره تولید بدانند و بخش پایین‌ دستی خود را تامین کنند. البته مازاد بر این نیاز باید بدون عوارض صادر شود. حال دولت باید برای کل کشور تصمیم کار آمد و صحیح اندیشه کند. وقتی که بسیاری از طرح‌ های فولادی در ایران پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد دارند، باید برای تغذیه این واحد ها تلاش کرد و دولت هم در این موارد تعهد تامین خوراک داده است.  درخصوص قیمت‌ گذاری دستوری اما به هزینه‌ های انرژی و دستمزد در مقایسه با سایر کشورها می توان گفت: در سال‌ های گذشته و تا قبل از مشکلات اخیر کاری به وضعیت تولید یا اعمال عوارض صادراتی وجود نداشت ولی در شرایط فعلی اوضاع را باید متفاوت دانست، گویی شرایط جنگی بر اقتصاد حاکم شده است.

توجه کارشناسان و مسئولان بازار فولاد به سمت ارزش افزوده است و نمی‌توان مواد اولیه را صادر کرد اما واحد های تولیدی در داخل بدون ماده اولیه بمانند. انتظار می رود در این شرایط تولید کنندگان به دولت کمک کنند. البته به‌رغم وضع عوارض، کل صادرات مواد معدنی کشور در سال ‌های اخیر در دوره بحران بیش از سال ‌های قبل بوده و محدودیتی در حجم صادرات ایجاد نشده است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (1)

  • مجید شفیعی
    مجید شفیعی1398/11/13 - 12:11 پاسخ

    سلام بازار ورق گالوانیزه تا آخر سال چه جوری فعلا که رو به افزایش. همین جور یا احامال کاهش قیمت هست